06/12/2018
spotkanie

Bezstronność to współudział. O mniej widocznych aktach troski

spotkanie z Antonią Alampi, dyrektorką artystyczną SAVVY Contemporary w Berlinie, w ramach cyklu Curating Institution

W ramach cyklu Curating Institution Antonia Alampi opowie o swojej pracy dla kilku wizjonerskich, ale stale zagrożonych organizacji i platform, takich jak SAVVY Contemporary w Berlinie czy Future Climates i Beirut w Kairze. Podzieli się refleksjami na temat troski, przetrwania i zrównoważonego rozwoju, podpowie, jak radzić sobie z drapieżną polityką artystyczno-kulturalną, tylko pozornie prowadzoną w dobrej wierze, jak walczyć z kuratorską alienacją i jak pogodzić zaangażowanie emocjonalne z niepewną sytuacją ekonomiczną, by uniknąć zaszufladkowania.

W tym celu przyjrzy się takim wystawom i projektom jak Geographies of Imagination (SAVVY Contemporary, Berlin, 2018), The School of Redistribution (State of Concept, Ateny, 2017)The Imaginary School Program (Beirut, Kair, 2014), które zorganizowała jako kuratorka przy współpracy wielu utalentowanych i pełnych pasji kolegów i koleżanek.

Rozmowę z Antonią Alampi poprowadzi Joanna Warsza.

 
Antonia Alampi

pisze, wygłasza wykłady, organizuje wystawy i inne imprezy kulturalne. Urodziła się na południu Włoch, a obecnie mieszka w Berlinie, gdzie współkieruje laboratorium SAVVY Contemporary, przestrzenią dekolonizacyjnych działań i estetyk, gdzie praktykuje się nieposłuszeństwo w imię oderwania się od kolonialnych centrów (Walter Mignolo). W 2016 roku we współpracy z Lianą Fokianaki zainicjowała projekt badawczy Future Climates, którego pierwsza odsłona miała miejsce w Atenach w 2017 roku. Skupia się on na tym, jak warunki ekonomiczne kształtują i determinują inicjatywy na niewielką skalę w kontekście nikłej infrastruktury publicznej dla działalności artystycznej i kulturowej. Od 2017 roku jest też kuratorką w Extra City Kunsthal w Antwerpii, gdzie prowadzi trzyletni program, którego celem jest  opracowanie koncepcji obywatelstwa europejskiego. Od 2012 do 2015 roku w Kairze była kuratorką inicjatywy artystycznej Beirut, która zajmowała się analizą życia w kraju w momencie przemiany politycznej. Tam opracowała i zrealizowała projekt edukacyjny The Imaginary School Program (2014/2015), w ramach którego zajmowała się formami organizacji i budowania instytucji miejskich. W latach 2009-2011 jako jedna ze współzałożycielek kierowała inicjatywą Opera Rebis, a wcześniej pracowała dla Studio Stefania Miscetti (Rzym), Manifesta7 (południowy Tyrol) i Galleria Civica di Arte Contemporanea w Trydencie.

Ostatnio jako kuratorka lub współkuratorka zorganizowała między innymi wystawę grupową Geographies of Imagination (z Bonaventurą Ndikungiem, SAVVY Contemporary, 2018), indywidualne wystawy Ibrahima Mahamy (Extra City, 2018) i Jasminy Metwaly (SAVVY, 2018), wystawę grupową powiązaną z programem imprez pod tytułem WE HAVE DELIVERED OURSELVES FROM THE TONAL Of, with, towards, on Julius Eastman (wspólnie z Bonaventurą Ndikungiem, SAVVY, 2018), pierwszą retrospektywną wystawę Jérômea Bela (Museo Pecci, Prato, 2017), performatywny, dyskursywny i edukacyjny program The School of Redistribution (z iLianą Fokianaki, State of Concept, Ateny, 2017), grupową wystawę Extra Citizen (z Lianą Fokianaki, Extra City, 2017) oraz El Usman Faroqhi Here and a Yander: On Finding Poise in Disorientation (SAVVY, 2017). Jej teksty i przeprowadzone przez nią wywiady ukazały się w wielu periodykach, między innymi w Mousse, Arte e Critica, Flash Art InternationalIbraaz. Redagowała również tomy zbiorowe i monograficzne numery poświęcone takim artystom jak Jérôme Bel, Adelita Husni-Bey, Ibrahim Mahama, Doris Maninger.

 

Joanna Warsza

kuratorka sztuk performatywnych, sztuk wizualnych, architektury, działań w przestrzeni publicznej. Dyrektor artystyczna festiwalu Public Art Munich 2018. Współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7 Berlin Biennale. Kuratorka pawilonu Gruzji na 55 Biennale w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w St. Petersburgu. Założycielka Fundacji Laury Palmer (2007-2011). Wraz z Krzysztofem Wodiczko prowadziła seminarium Konflikt. Trauma. Sztuka na SWPS w Warszawie, od 2014 prowadzi studia kuratorskie CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie. Mgr Wiedzy o teatrze i studiów podyplomowych z performansu i teorii kultury na uniwersytecie Paris 8. Redaktorka książek m.in. Stadion X-Miejsce, którego nie było  (2009) oraz Forget Fear (2012), I Cant Work Like This. On Recent Boycotts in Contemporary Art, (2017) oraz A City Curating Reader. Public Art. Munich (2018). Obecnie przygotowuje z Jankiem Simonem jego retrospektywę dla Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Mieszka w Berlinie.