rezydencja: luty–kwiecień 2015

Ecole Mondiale – Filip Van Dingenen i Ive Van Bostraeten (Belgia)

Ecole Mondiale (Szkoła Światowa) powstała z inicjatywy Króla Belgii Leopolda II w 1902 roku jako szkoła podyplomowa mająca za zadanie przygotować młodych mężczyzn do kariery w zamorskich koloniach krajów europejskich. Kamień węgielny szkoły, zaprojektowanej przez francuskiego architekta Charlesa Girault (1851–1932), ułożono w lipcu 1905, jednak niedługo potem projekt zarzucono. W 2014 roku Filip Van Dingenen i Ive Van Bostraeten zachęcają do ponownego przemyślenia tego projektu poprzez stworzenie 8 tematycznych „stacji terenowych” w różnych lokalizacjach. Ich celem jest ponowne określenie i przestudiowanie wykonalności Ecole Mondiale jako projektu artystycznego i pedagogicznego. Ecole Mondiale prezentowano na wystawie The Colours of the Labyrinth (Kolory labiryntu), poświęconej przyszłym wyprawom, w Galerii Waldburger Wouters w Brukseli, w 2014 roku; w czasie dni otwartych w Jan Van Eyck Academy w Maastricht, 2014; oraz podczas wydarzenia The Last Expedition (Ostatnia wyprawa) w Królewskim Muzeum Afryki Środkowej w Tervuren w 2013 roku.

 

  • Filip Van Dingenen 
    • (ur. 1975, Bruksela, Belgia) studiował sztuki piękne na uczelni P.H.L. Hasselt (1999) oraz kulturoznawstwo na Vrije Universiteit w Brukseli (2001). Pracował jako badacz na Jan Van Eyck Academie (2013), zaś obecnie jest badaczem w ramach studiów doktoranckich na uczelni artystycznej LUCA w Gandawie/Brukseli (od 2012). Razem z argentyńską choreografką i tancerką Barbarą Pereyrą stworzył platformę Fantaman Productions & Matelisto Contemporary Movements”, w ramach której powstają projekty na pograniczu performansu i sztuk wizualnych. W swojej twórczości, skoncentrowanej na procesie, wykorzystuje szeroki wachlarz metod i tworzy różnorodne projekty, w których łączy strategie uczestnictwa i działania istotne z punktu widzenia społecznego i ekologicznego, na pograniczu rozrywki i edukacji.
  • Ive Van Bostraeten 
    • (ur. 1975, Antwerpia) studiował historię sztuki (UG, Gandawa, 1999) oraz kulturoznawstwo (VUB, Bruksela, 2000). W 2004 roku założył stowarzyszenie “La Polyclinique de la Culture” („Poliklinika kultury”). Semantyczna gra słów w nazwie umożliwia realizację projektów multidyscyplinarnych. Są to kameralne wydarzenia organizowane w Brukseli i okolicach w nawiązaniu do kultury wizualnej (sesje vaiku), tradycyjnych form świętowania (japońskie „Sakura Matsuri”), ekologii/architektury („dom obrotowy”), poezji („biblioteka skarbów”), ciała ludzkiego (sesje poświęcone ciału) oraz jedzenia („polikultura kuchni”). Od roku 2007 głównym elementem działalności stały się tematyczne warsztaty audiowizualne dla dzieci. Od 2010 roku, w ramach programu “Natura docet”, oferowane są warsztaty w malowniczym krajobrazie rezerwatu przyrody. Powiązania między człowiekiem a naturą, święta geometria oraz zielarstwo – to ich kluczowe komponenty. Artysta został terapeutą energetycznym i prowadzi sesje z tybetańskiego leczenia dźwiękiem (Sonosferyczne przymierze na rzecz łona matki”).

 

Rezydencję umożliwiło wsparcie finansowe Kunsten en Erfgoed (Flamandzkiej Agencji ds. Sztuki i Dziedzictwa).