16/0213/05/2018

Assaf Gruber

Pogłoska

  • W filmach Assafa Grubera, izraelskiego artysty mieszkającego w Berlinie, losy ludzi komplikują się przez wydarzenia, na które nie mieli wpływu. Naznaczeni przez historię bohaterowie jego opowieści, toczą walkę o odzyskanie sensu życia. W wystawie prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski prawda łączy się ze zmyśleniem, a to wzmacnia siłę oddziaływania. Filmowe obrazy dopełniają rzeźby, fotografie i obiekty.
    • Assaf Gruber w swoich filmach, w ciepły, ale ironiczny sposób opowiada o losach ludzi, na których życiu zaważyły kwestie takie jak migracje, ideologiczna przemoc państwa czy społeczeństwa wobec jednostki, relacje człowieka z naturą. Filmy Assafa Grubera  grają z suspensem, a zawieszenie biegu akcji ujawnia napięcia między wyborami bohaterów, a siłami historii.
  • W jednym z filmów Anne, starsza kobieta, która jako Niemka w 1948 roku musiała uciekać z Łodzi, tworzy plan powrotu do rodzinnego miasta, by oddać się zgłębianiu awangardowej sztuki grupy a.r. W kolejnym obrazie Thomasowi, synowi pastora ewangelickiego, enerdowskie państwo odmówiło prawa do studiowania na akademii sztuki, widząc w nim element niepewny ideologicznie. Twórczość artystyczna miała pozostać jego niezaspokojonym pragnieniem. O tym wszystkim opowiada widzom jego córka, Daphne, która również zmaga się z niespełnieniem ojca. Ona sama jest bohaterką kolejnego filmu. Pracuje w muzeum historii naturalnej jako taksydermistka, z zapamiętaniem oddając się konserwacji natury. Jej perfekcjonizm ulega zachwianiu, gdy spotyka Katrin, pisarkę prowadzącą badania nad wyprawą naukową zorganizowaną w przeszłości przez muzeum. Spotkanie staje się w istocie konfrontacją różnych sposobów rozumienia natury. Kontrapunktem dla tych historii jest film, w którym bohaterowie, ojciec i syn, szukają swojego miejsca w uporządkowanej scenerii pola golfowego. Ich nagie ciała niepokojąco kontrastują z geometrią przyrody, w której próbują się zadomowić.
    • Jeśli pierwsze trzy filmy mają charakter przypowieści, to ostatni zbliża się do alegorii. We wszystkich wypadkach chodzi o przedstawienie czegoś ogólnego i abstrakcyjnego przez jednostkową historię. Intymność opowieści jest odpowiedzią Grubera na dziejowe zawiłości. Narracja przeplata się u niego z analizą mechanizmów rządzących ludzkim zachowaniem.
  • Ten analityczny aspekt wystawy dodatkowo uwypuklają rzeźby, fotografie i obiekty, prezentowane wraz z filmami. Dzięki nim efekt suspensu ulega wzmocnieniu. Fotografie skupiają się na zagadkowym szczególe, który przeoczyliśmy w którejś z historii. Instalacje i obiekty natomiast podważają wiarygodność obejrzanych właśnie historii. Za ich sprawą stają się czymś w rodzaju pogłoski być może jest w nich coś z prawdy, ale bardziej liczy się ich siła przekonywania.
  •  
  • Partner
    • Museum für Naturkunde, Berlin
  •  
  • Projekt dofinansowano ze środków
    • Ostrovsky Family Fund
  •  
  • Partnerzy medialni
    • TOK FM, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Co Jest Grane 24
  • Otwarcie wystawy
    • 16/02/2018
      • 19:00
wtorek 12:00—19:00
środa 12:00—19:00
czwartek 12:00—21:00
piątek 12:00—19:00
sobota 12:00—19:00
niedziela 12:00—19:00
Wystawy a
Dziś w U–jazdowskim