projekt

Od-Innienie

Poza Afropolityzmem i innymi stereotypami

  • Inny żyje obok nas, ale przede wszystkim jest przez nas konstruowany. W naszym życiu społecznym, instytucjonalnym także w świecie sztuki. Tak zwanym innym żywi się nasza tożsamość, to właśnie na niego projektujemy to, co niewygodne w nas samych. Inność, odmienność jest nam na rękę. Mniej lub bardziej świadomie uprawiamy ją wszyscy. A gdyby tak odwrócić kierunki? Skierować na nas samych to, co tak gorliwie spychaliśmy na innych? W projekcie Od-Innienie. Poza Afropolityzmem i innymi stereotypami BOZAR, SAVVY Contemporary, Kulturen in Bewegung VIDC, Royal Museum for Central Africa, Afropean London oraz magazyn Obieg łączą siły, by promować dialog między kulturami na równych prawach. Od-innieniu służyć mają wystawy, sympozja, festiwal, prelekcje, spektakle, program rezydencyjny, mapowanie, strona internetowa, wreszcie specjalny numer „Obiegu”. Te tak różne formuły zgromadzą artystki i artystów, myślicielki i myślicieli, osoby z różnych środowisk i lokalnych społeczności, którzy w Berlinie, Brukseli, Wiedniu i Warszawie, w 2018 i 2019 roku wezmą na warsztat współczesne procesy tworzenia Innego, by rozważyć szansę od-innienia i wy-obcowania, czyli wyplątania się z pułapki obcości.
    • Proponujemy ponowne, życzliwe przyjrzenie się bagażowi, którym tak chętnie obciążaliśmy innych. Być może zamiast wynajdywać i rzutować na innych nasze własne niedoskonałości, uprzedzenia i lęki, możemy je oswoić, żyć z nimi, pomyśleć je pozytywnie. Życie w świecie pełnym różnic wymaga uznania i ucieleśnienia w nas samych owej budzącej zakłopotanie, a niekiedy lęk mnogości zmiennych. Jednym z haseł projektu jest powiedzenie w języku Nguemba: Leh zo, A me ke Nde za, co można przetłumaczyć dosłownie jako zostań przy swoim, ja zostanę przy swoim. Chcemy je potraktować jako zaproszenie do lekcji afropolityzmu który w odróżnieniu od metropolityzmu pozwala spojrzeć na miasta kontynentu afrykańskiego nie z perspektywy infrastrukturalnych braków, a raczej kreatywności zamieszkujących je ludzi. Od-Innienie chce więc wyjść poza jałowe społeczne, polityczne i ekonomiczne schematy, które tak łatwo ześlizgują się w koleiny myślenia kolonialnego. Jak stworzyć koncepcję, która byłaby od tego wolna?
  • Warszawska część Od-Innienia łączy się z projektem Mapowanie różnorodności, prowadzonym pod egidą Savvy Contemporary. Wierzymy, że udział Obiegu jako magazynu, który jako jeden z pierwszych w Europie Środkowej i Wschodniej zajmuje się w kontekście dekolonizacji kwestią sztuki powstającej nie na Zachodzie oraz pragnie otwierać nowe perspektywy i zmieniać spojrzenie na sztukę spoza dominujących ośrodków, będzie miał znaczenie szczególne. W prezentacji unikalnych danych z Austrii, Belgii, Niemiec i Polski na temat kulturowego wpływu afrykańskiej diaspory widzimy też szansę na połączenie doświadczeń starejnowej Europy. Od-Innienie kierujemy nie tylko do instytucji artystycznych czy badaczy sztuki. Ma być wydarzeniem niehermetycznym, w które zaangażują się osoby różniące się pochodzeniem, wiekiem, czy poziomem wiedzy.
    • W trzynastym, specjalnym numerze Obiegu przyjrzymy się bliżej afrykańskiej diasporze w Europie Środkowej i Wschodniej, w szczególności Polsce. Skierujemy się ku jej teraźniejszości, a także przeszłości latom 60./70. XX w., gdy na fali radzieckiej globalizacji trwała ożywiona wymiana kulturalna między krajami Afryki i demoludami. Wsłuchamy się w mikrohistorie anonimowych, jak i tych szerzej znanych członkiń i członków diaspory, którzy mają za sobą polski epizod lub zostali w Polsce na stałe. Z myślą o od-innieniu ukażemy m.in. losy gwiazdy etno-jazzu, Mulatu Astatke, malarza z Ghany Nicholasa Kowalskiego, czy polsko-senegalskiego muzyka Larryego Okeya Ugwu i wielu innych. Numer będzie współtworzony z dwójką rezydentów ObieguU–jazdowskim: Joanną Grabski profesorką historii sztuki i dyrektorką School of Arts na Stanowym Uniwersytecie Arizony oraz Manthią Diawarą, malijskim pisarzem i reżyserem, profesorem Cinema Studies na Uniwersytecie nowojorskim (NYU).