projekt

O!powiedz mi o tym

w ramach programu Erasmus+ Edukacja dorosłych, akcja Mobilność kadry edukacji dorosłych

Storytelling narzędzie znane od wieków, używane przez opowiadaczy, wykładowców, artystów: pisarki i pisarzy, scenarzystki i scenarzystów, reżyserki i reżyserów teatralnych i filmowych, okazuje się dość rzadko wykorzystywane w sztukach wizualnych. Wyraziste przykłady przenikania czystej narracji czy też fabuły do dziedzin sztuk wizualnych uwidoczniły się w ostatnich dekadach między innymi w twórczości amerykańskiej pisarki Tracy Chevalier (autorki takich powieści, jak Dziewczyna z perłą czy Dama  z jednorożcem) czy w filmie Lecha Majewskiego Młyn i krzyż, będącym jednak adaptacją dzieła literackiego: książki Michaela Francisa Gibsona o tym samym tytule, poświęconej obrazowi Droga krzyżowa Pietera Bruegla Starszego.

Wydawałoby się, że jeśli storytelling pojawia się w sztukach wizualnych, to odnosi się w naturalny sposób do przykładów sztuki figuratywnej: realnych postaci, konkretnych figur i obrazów, na bazie których można budować opowieść; że nie ma w nim miejsca na abstrakcję, instalację, land art, performans czy inne techniki artystyczne. Nic bardziej mylnego. Niejednoznaczność formalna daje nieograniczone pole dla wyobraźni i kreatywności, wywołuje wiele skojarzeń: czasem tyle, ilu jest odbiorców patrzących na dane dzieło sztuki. Wykorzystanie tej niedopowiedzianej warstwy znaczeniowej wpływa inspirująco na interpretację każdej zastanej formy, jej różnorodnych symboli i ukrytych w niej treści.

Storytelling jest jednym z tych narzędzi, które doskonale wpisują się w wizję Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jako instytucji transdyscyplinarnej. Składa się z elementów czerpiących z wielu dziedzin i dociera równie wieloma kanałami, oddziałując na odbiorcę multisensorycznie: dźwiękiem, obrazem, pojedynczym ruchem czy gestem, a nawet wywołaniem wrażenia zapachu czy dotyku. Tym wszystkim, co buduje przestrzeń wyobraźni człowieka, jego kreatywności i inspiracji.

Storytelling jest jednak nie tylko narzędziem, metodą pracy, ale staje się też idealnym interaktywnym połączeniem między nadawcą i odbiorcą komunikatu, między sztuką współczesną i jej twórcą a widzem, który w momencie dodania do komunikatu elementów storytellingowych sam staje się jednocześnie odbiorcą, interpretatorem i twórcą. Storytelling może zaistnieć wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z niedopowiedzeniem, niejasnością, potrzebą interpretacji, chęcią głębszego zrozumienia i wniknięcia w istotę dzieła, z wolnością i otwartością na widza i jego potencjał intelektualny oraz emocjonalny. Wniosek nasuwa się sam: storytelling doskonale sprawdza się w przestrzeni sztuki współczesnej jako narzędzie i sposób komunikacji z widzami albo też sposób formułowania komunikatu.

Zespół Ujazdowskiego, w szczególności zespół edukatorek i edukatorów, od kilku lat, bazując na tym narzędziu, buduje część scenariuszy swoich działań. Storytelling stał się metodą pracy z wystawą bądź pojedynczym obiektem wizualnym, sposobem na przekazanie wiedzy o artystach i stosowanych przez nich technikach, jak również nurtach i dziedzinach sztuki. Posługując się tym narzędziem, przybliżamy też często zjawiska z dziedziny muzyki współczesnej, a dźwięki, rytmy i frazy muzyczne stają się elementem opowieści o sztuce. Łącząc wiele elementów i założeń, bazując na doświadczeniach i pozyskując wiedzę zdobytą podczas działań własnych, ale też szkoleń, kursów i warsztatów zewnętrznych (w szczególności działania w ramach programu Erasmus+ Edukacja dorosłych), zespół edukatorek i edukatorów Ujazdowskiego wypracował autorską metodę pracy z różnymi grupami, w szczególności osobami dorosłymi, wykorzystującą to narzędzie.

Współpracujemy na tym polu z cenionymi organizacjami i twórcami indywidualnymi, wśród których są: Michał Malinowski (Storyteller Museum), Agnieszka Aysem Kaim, Beata Frankowska (Stowarzyszenie Grupa Studnia O.), Sahand Sahebdivani i Raphael Rodan (Mezrab Storytelling School) i Jerzy Szufa.

Zapraszamy do współpracy dorosłych zarówno osoby indywidualne, jak i instytucje, organizacje oraz firmy zainteresowanych sztuką współczesną i storytellingiem oraz wykorzystaniem narracji w pracy nad indywidualnym rozwojem kreatywności, wyobraźni, umiejętności budowania wypowiedzi, integracją czy aktywizacją grupy. Zachęcamy do udziału w storytellingowych oprowadzaniach, warsztatach i działaniach, jak również do współtworzenia długofalowych programów i cykli, bazujących na storytellingu.

Czas trwania działań storytellingówych:
1/06/201831/05/2019
Warsztaty dla publiczności od 05/2019

 

Dorośli a
Projekt dofinansowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja dorosłych, akcja Mobilność kadry edukacji dorosłych