{Kreatywna szkoła}

dla grup zorganizowanych z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

  • Język sztuki
    • W oparciu o prace prezentowane na aktualnych wystawach w CSW uczestnicy warsztatu poznają język, jakim posługuje się sztuka współczesna. Lekcja skłania do własnych refleksji i uczy podstawowych zasad analizy dzieła sztuki.
    •  
  • Nie bulwersuj się! czyli słów kilka o kontrowersjach
    • Czy sztuka współczesna żywi się skandalem? Skąd tyle kontrowersji wokół prac współczesnych artystów? Co najbardziej bulwersuje publiczność? Czy artyście wszystko wolno? Artyści często w swojej twórczości konfrontują siebie i widzów z tematami trudnymi, wstydliwymi, kontrowersyjnymi. Lekcja została opracowana jako przewodnik po różnych formach wypowiedzi artystycznych. Uczniowie dostają szansę poznania i zrozumienia sztuki współczesnej. Dopełnieniem zajęć jest warsztat w formie żywej dyskusji z wykorzystaniem tekstów krytycznych.
    •  
  • Sztuka... Akcja!
    • Czy ciało może być medium sztuki? W jaki sposób artyści wykorzystują własne ciało w swojej twórczości? Co chcą nam przekazać za jego pośrednictwem? Warsztat jest okazją do zapoznania uczestników z terminami happening, performans i flash mob oraz mechanizmami ich działania. Młodzież wykorzysta swoją wyobraźnię i mowę ciała do przedstawienia reszcie klasy abstrakcyjnych haseł.
    •  
  • Marmur czy plastik?
    • Jaka jest definicja kiczu? Czy nadal jest aktualna? Jakie miejsce zajmuje kicz w sztuce współczesnej? Jak kultura popularna wkrada się do sztuki wysokiej i odwrotnie? Do refleksji i dyskusji na temat estetyki kiczu i jego miejsca w sztuce wprowadzi uczniów przegląd barwnych przykładów z historii sztuki najnowszej. W ramach warsztatu uczniowie stworzą kolaże, na pograniczu kiczu, a może...sztuki?
    •  
  • Człowiek w Centrum
    • Lekcja ma na celu pokazanie, jakie miejsce w sztuce zajmowała postać ludzka i jak ewoluowała wraz ze zmieniającymi się warunkami historyczno-artystycznymi. Uczniowie zostaną zabrani w podróż przez dzieje, zaczynającą się w prehistorycznej jaskini, a kończącą we współczesnej galerii. Podczas warsztatu powstaną prace portretujące współczesnego człowieka.
    •  
  • Miasto Ludzie  Sztuka
    • Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, czym jest przestrzeń publiczna oraz czym się różni graffiti od street artu. Lekcja przybliży różne formy działalności artystycznej obecnej na ulicach miast i pozwoli zrozumieć, jakie były ich początki. Podczas warsztatu młodzież stworzy formy sztuki, często spotykane w przestrzeni miejskiej.
    •  
  • W Centrum, czyli gdzie?
    • Warsztat pobudzający kreatywność, podczas którego uczniowie wypracowują własne interpretacje sztuki, refleksje na temat miejsca, jakim jest galeria, a także potrzeby uczestnictwa w kulturze. Zajęcia pobudzają do indywidualnej wypowiedzi, stawiania pytań i dyskusji. Uczestnicy zwiedzają aktualną wystawę, jednocześnie wykonując wiele działań twórczych.
    •  
  • Warsztat o warsztacie
    • Co jest najważniejsze w dziele sztuki? Jego temat? Jakość? Przesłanie artysty? A co z materiałem, z którego jest wykonane? Warsztat ma na celu przedstawienie zależności między gotowym dziełem sztuki a użytym do jego realizacji materiałem i wykorzystaną techniką. Pobudza do refleksji na temat relacji medium artystycznego z naszymi wrażeniami i odbiorem dzieła. Pozwala poznać materiały i techniki, jakimi posługują się współcześni artyści.
Przedszkola i szkoły a