28/11/2020
edukacja

{Smykowizje} online

Działania dla rodzin z dziećmi

Abstrakcja to wieloznaczne słowo, które pochodzi z łaciny. Wielu ludziom w pierwszej chwili kojarzy się z gatunkiem sztuki nowoczesnej. Abstrkacja może oznaczać wiele różnych innych rzeczy, pojęć i zjawisk: twierdzenie oderwane od rzeczywistości, coś trudnego do zrozumienia lub jakiś pomysł nie do zrealizowania, czy  pojęcie ogólne, niemające odpowiednika w żadnym konkretnym przedmiocie.

Przede wszystkim abstrakcja to dzieło sztuki. Najczęściej obraz, ale też rzeźba, instalacja czy wideo, na którym nie zobaczymy żadnych znanych nam postaci świata rzeczywistego i natury. Kształty, figury, linie, plamy czy inne elementy, które tam znajdziemy, mogą się co najwyżej skojarzyć nam z czymś konkretnym, rzeczywiście istniejącym. Ale na ogółkażdemu z nas z czym innym.

Mówi się też, że sztuka abstrakcyjna, choć można ją zobaczyć, najbliższa jest muzyce. Ale muzyka w naszej piosence nie jest abstrakcyjna. I opowieść, zawarta w słowach również nie.

Działanie będzie dostępne online na stronie Smykowizji na Facebooku, na kanale YouTube Fundacji Muzyka jest dla wszystkich oraz na kanale YouTube Ujazdowskiego.

Klip adresowany jest głównie do dzieci 3-6 lat wraz z opiekunami. Rodziców z młodszymi dziećmi zapraszamy do wspólnej aktywności:. do wysłuchania i wykorzystania części muzycznych i narracyjnych klipu. Uwagę najmłodszych można skierować na bliskie ich percepcji podstawowe kształty: linię, kwadrat, prostokąt czy koło. Artykułujcie wyraźnie poszczególne słowa, wskazując odpowiednie kształty w otaczającej Was przestrzeni lub ich części: kąt, bok, koło, linia, kropka, fala, plama. Pokazujcie je wraz z dzieckiem. Nazywajcie kolory i kształty. Tym nieco starszym ale jeszcze nie-szkolnym dzieciom możecie wytłumaczyć, czym jest słowo ferie, bo na pewno o to zapytają. Wytłumaczcie, z jakiego języka i od jakiego słowa się wywodzi, co oznacza w innych językach i w jaki sposób można je powiązać ze słowem wolność.

 

Kołysanka dla kotków

Cicho, cicho,
coś się skrada:
to idzie noc.
Pod fotelem
mała myszka,
a na nim kto?

Aaa, kotki dwa,
szarobure obydwa.
Spadła noc na cztery łapy,
więc cicho sza!

Cicho, cicho,
coś się skrada:
to idzie noc.
Pod fotelem
mała myszka,
a na nim  kot

Aaa, kotki dwa,
szarobure obydwa.
Dzień się skrył jak mysz pod miotłą,
więc cicho sza!



Agnieszka Widlarz muzyka
Dorota Miśkiewicz  śpiew
Maja Helbert flet
Mariusz Dropek fortepian
Konrad Kubicki kontrabas
Piotr Maślanka perkusja
Stanisław Dziąg I skrzypce
Mariusz Kielan II skrzypce
Andrzej Kupczyk altówka
Tomasz Słowikowski wiolonczela
Anna Szawiel koncepcja i reżyseria obrazu wideo
Justyna Popiel, Maciej Zadroga  realizacja nagrania audio
Justyna Popiel miks i mastering
Krzysztof Gajewski realizacja zdjęć i montaż
Anna Kierkosz tekst piosenki i opieka kuratorska

Organizator
Partner
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Wydarzenia dla dzieci i młodzieży”
Partnerzy medialni