publikacja

Inne tańce

Zwrot performatywny w polskiej sztuce XXI wieku

Inne tańce. Zwrot performatywny w polskiej sztuce XXI wieku to publikacja pod redakcją Agnieszki Sosnowskiej podsumowująca głośną wystawę jej autorstwa, jaką można było zobaczyć w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 2018 roku. Tematem wystawy Inne tańce, prezentującej prace ponad dwudziestu artystów i artystek, twórców tańca, teatru, performansu, muzyki oraz sztuk wizualnych, był rozległy fenomen nowej sztuki w Polsce XXI wieku, określany jako zwrot performatywny.

Książka zawiera dokumentację wystawy oraz towarzyszącego jej programu. Zebrane w niej teksty odzwierciedlają w dużym stopniu transdyscyplinarną strukturę zarówno zjawiska zwrotu performatywnego, jak i samej ekspozycji. Agnieszka Sosnowska wyjaśnia obszernie swoje założenia badawcze i to, w jaki sposób przedstawiła je w formacie ekspozycyjnym. Joanna Zielińska przywołuje przykłady praktyk artystycznych, w których praca z archiwami i dokumentacją prowadzi do powstania nowych dzieł sztuki. Dorota Sosnowska zastanawia się nad samym faktem archiwizowania i umuzealniania performansu, a także praktyką kuratorską prezentowania go na wystawach, posługując się przykładem wystawy Inne tańce. Antoni Michnik analizuje spotkanie współczesnej sztuki dźwięku ze sztukami performatywnymi. Piotr Morawski w tekście Instytucje są OK przygląda się możliwości przekroczenia instytucji teatru oraz temu, jak praktyki artystyczne wpływają na jej struktury. Na koniec Tomasz Plata podsumowuje dyskusje, jakie toczyły się wokół wystawy, zastanawiając się nad koniecznością zmiany słownika pojęć opisujących sztuki performatywne zarówno w stosunku do współczesnych nam praktyk, jak i retroaktywnie: przepisując historię sztuki i teatru.

  • Spis treści
    • Małgorzata Ludwisiak, Co się powtarza, a co się przemieszcza
    • Agnieszka Sosnowska, Inne tańce, czyli zwrot performatywny po polsku
    • Dokumentacja wystawy i programu performatywnego
    • Eseje
      • Dorota Sosnowska, Między obecnością a medialnością. Dokumentacja jako strategia kuratorska
      • Joanna Zielińska, Archiwum jako dzieło sztuki
      • Antoni Michnik, Audiokinetyzm na miarę XXI wieku? Współczesna twórczość dźwiękowa w Polsce w poszerzonym polu praktyk performatywnych
      • Piotr Morawski, Instytucje są OK
      • Tomasz Plata, Świecki performans
  • Redakcja: Agnieszka Sosnowska
  • Teksty: Antoni Michnik, Piotr Morawski, Tomasz Plata, Agnieszka Sosnowska, Dorota Sosnowska, Joanna Zielińska
  • Projekt graficzny: Tomasz Bersz
  • Teksty w języku polskim i angielskim
  • Oprawa miękka z obwolutą, 268 stron
  • ISBN 978-83-65240-52-1
  • Warszawa 2019
  • Wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Publikacje a Kup teraz
Książka współfinansowana przez