pokaz filmów

Kino postludzkie: zestaw 2. Psy i koty (czytają Derridę)

Lily czyta Derridę: psi wideoesej
Kocia kamera
Psie lata
Kot słucha muzyki
El Gringo
Prywatne życie kota
Nieskończone pocałunki

  • Lily czyta Derridę: psi wideoesej
  • [Lily Does Derrida: A Dog’s Video Essay], reż. Kathy High, USA 2010–2012, 30'
  • język: angielski, napisy: polskie
    • Lily to ślepnąca suczka, która kiedyś była bezdomna, ale odkąd znalazła opiekę, lubi dużo czytać i ma wiele przemyśleń na temat relacji zwierzęta – ludzie i zwierzęta – nie-ludzie. Szczególnie po tym, gdy wpadł jej w łapy jeden z fundamentalnych dla animal studies tekstów, Zwierzę, którym więc jestem (dalej idąc śladem) Jacques’a Derridy. 
    • Film prezentowany dzięki uprzejmości artystki © Kathy High
  •  
  • Kocia kamera
  • [CatCam], reż. Seth Keal, USA 2012, 15'
  • język: angielski, napisy: polskie
    • Zabawny i lekki film o kocie fotografie, a zarazem próba ukazania zwierzęcej perspektywy filmowej w najprostszy i techniczny sposób. Para przygarnia kota z ulicy, jest jednak ciekawa, co ten porabia całymi dniami, gdy nie ma go w domu. W tym celu sprawiają mu, specjalnie skonstruowany, miniaturowy aparat fotograficzny przymocowany do obroży.  
  •  
  • Psie lata 
  • [Dog Years], reż. Sam Hearn i Richard Penfold, Wielka Brytania 2004, 4'
  • język: angielski, napisy: polskie
    • Nakręcony oraz zmontowany kamerą super 8 mm hołd dla awangardy filmowej w dowcipnej, ale i wzruszającej formie, mówi o ludzko-psich relacjach.
  •  
  • Kot słucha muzyki 
  • [Chat écoutant la musique], reż. Chris Marker, Francja 1990, 3'
    • Filmowe haiku. Kot – główny artystyczny fetysz Chrisa Markera, mistrza eseju filmowego i kina politycznie zaangażowanego, słucha prostej muzyki, jednocześnie – kocim sposobem – leżąc i grając na keyboardzie. Wpisany zostaje w szereg kulturowych znaczeń, ale skutecznie się im opiera. 
  •  
  • El Gringo
  • reż. Francis Alÿs, Meksyk 2003, 5'
    • W filmie Francisa Alÿsa kamera to intruz, przed którym obroną jest sfora psów. To także nieskuteczna tarcza przed nimi. Praca Alÿsa to polityczna metafora, która także kompromituje pomysł udawania psiej perspektywy w kinie oraz filmu jako narzędzia międzygatunkowego porozumienia. 
    • Film prezentowany dzięki uprzejmości artysty © Francis Alÿs
  •  
  • Prywatne życie kota
  • [The Private Life of a Cat], reż. Alexander Hammid i Maya Deren, USA 1944, 22'
    • Historycznie jednym z ważniejszych i najbardziej znanych filmów eksperymentalnych poświęconych zwierzętom jest Prywatne życie kota Alexandra Hammida i Mai Deren – ikon i pionierów amerykańskiej awangardy filmowej. W tym niemym, czarno-białym obrazie jesteśmy świadkami ważnych scen z życia kociej rodziny – od momentu, kiedy Ona i On poznają się i zakochują w sobie, do narodzin kociąt i troskliwej opieki nad nimi. Narracja obejmuje więc ludzkie sprawy i wielkie emocje. To, co w nim awangardowe, to zupełny brak człowieka.  
  •  
  • Nieskończone pocałunki
  • [Infinity Kisses], reż. Carolee Schneemann, USA 2018, 9'
    • Codziennie rano przez lata koty budziły artystkę pocałunkami w twarz. Film z 2008 roku to montaż autoportretów dokumentujących te poranne rytuały i jednocześnie wyraz międzygatunkowej cielesnej bliskości. 
    • Film pochodzi z Kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych.
  • Bilety
    • 10 zł z kartą widza
    • 12 zł ulgowy
    • 14 zł normalny
18/10/2018
20:30
21/10/2018
20:30
31/10/2018
18:30
Rezerwuj bilet