projekt

{Curating Institution}

Projekt {Curating Institution} to program spotkań w formie dyskusji, wykładów lub seminariów. Do udziału w nim zapraszani są zarówno kuratorzy, jak i dyrektorzy cenionych i ważnych zagranicznych instytucji sztuki współczesnej. Refleksji poddawane będą strategie, projekty i myśl teoretyczna, stojące za kształtowaniem krytycznej instytucji w globalnym obiegu artystycznym.

Projekt {Curating Institution} wywodzi się bezpośrednio z założeń programowych Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Opiera się na przemyśleniu kontekstów kulturowych i politycznych, w jakich funkcjonuje aktualnie sztuka współczesna  oraz instytucje sztuki w globalnym systemie Od końca 2015 roku myślenie instytucji skupiało się na krytycznym podejściu do sztuki globalnej i procesów, jakie nią kierują. Powstawały pytania o materialność, nowe perspektywy w performowaniu malarstwa, ale też o skomplikowane relacje między społeczeństwem a państwem. Podejmowane były  również kwestie dotyczące potencjału i rozwoju niezależnych grup artystyczno-aktywistycznych i edukacyjnych działających na peryferiach globalnego centrum. Dyskutowane były także kwestie post-transformacyjnych przestrzeni społecznych w krajach byłego Związku Radzieckiego. Pojawiał się temat transformacji polityczno-społecznej, ekonomicznej i kulturowej w Polsce, starając się odpowiedzieć na pytanie o definicje postnowoczesnej tożsamości. W tym kontekście nowy projekt Curating Institution, staje się ważną platformą wymiany wiedzy pomiędzy międzynarodowymi instytucjami sztuki współczesnej, reprezentowanymi przez dyrektorów i kuratorów.

Celem tego projektu jest stworzenie możliwości podzielenia się profesjonalną wiedzą praktyczną i teoretyczną z zakresu prowadzenia instytucji oraz programowania wystaw zarówno z profesjonalistami, jak również szeroką publicznością. Zasadniczymi pytaniami jakie stawia ten projektem są: Czy i w jakich warunkach możliwe jest budowanie krytycznej instytucji sztuki współczesnej?  W jaki sposób instytucje sztuki powinny podejmować się diagnoz w zachodzących globalnie zmianach politycznych, społecznych i ekonomicznych? Wierzymy w potrzebę podjęcia takiej dyskusji zdając sobie sprawę z wagi dzielenia się  wiedzą, doświadczeniem oraz wymianą myśli pomiędzy profesjonalistami na polu sztuki aktualnej. Ważne, by Curating Institution rozwijał się poprzez różne formaty dopasowane każdorazowo do zapraszanych gości. Planowane są wykłady, prezentacje, dyskusje publiczne i seminaria dla profesjonalistów. Spotkania w ramach tego projektu mają przyczynić się do powstania cennego zasobu i źródła konkretnej wiedzy. Program ten będzie miał charakter cykliczny o zmiennym natężeniu.

Do udziału w projekcie zostali zaproszeni między innymi: Kęstutis Kuizinas (dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie); Barbara Steiner (dyrektorka Kunsthaus w Grazu); Krist Gruijthuijsen (dyrektor KW Institute for Contemporary Art w Berlinie); Bartomeu Mari (dyrektor The National Museum of Modern and Contemporary Art w Seulu) oraz Aya Lurie (dyrektorka i główna kuratorka Herzliya Museum of Contemporary Art w Izraelu).

Przy wsparciu