rezydencja performatywna: kwiecień 2018

Maria Zimpel (Polska)

Maria Zimpel

choreografka, tancerka. W swojej pracy czerpie z somatyki i autobiograficznej abstrakcji. W poszukiwaniach ruchowych bada granice fizyczności, tworzy własny język taneczny. Jest autorką prac Pure Matter, Epic, Working like a dog, What do you really miss? (Solo Project 2012),  s c a t t e r, noish~ oraz trio What do you really miss? (3), 2. Wpisuje się w tradycje radykalnych artystek takich jak Rosalind Crisp, Isabelle Schad i Kat Valastur, z którymi wielokrotnie pracowała jako tancerka. Występuje w swoich oraz cudzych projektach w Polsce i na całym świecie, m.in. w Paryżu, Berlinie, Petersburgu, Pradze, Wiedniu, Amsterdamie. Studiowała taniec i choreografię w Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz (HZT) na Universität der Künste w Berlinie.

Rezydencja performatywna w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach projektu Sprzężenie zwrotne nadawanie i przyjmowanie formy, jest finalnym etapem w procesie tworzenia choreografii Ciało i fikcja. Podczas rezydencji artystka kontynuuje współpracę z Dorotą Kabałą, projektującą obiekt przestrzenny, Bryanem Eubanksem kompozytorem muzyki i Pawłem Winiarskim, tworzącym światło. Zimpel będzie również uważnie badać relacje wzajemności, zachodzące między tymi kolejnymi warstwami choreografii i jej materiałem ruchowym.

Tańczące ciało jest nie tylko fizyczne. Ciało jest również tworzone przez ucieleśnione wyobrażenia i relacje w jakie wchodzi. Fikcja na różne sposoby pozwala zadawać pytania o granice ciała, pozwala sięgać do istniejących opowieści i budować zupełnie nowe, ucieleśnione opowieści o relacjach w ciele, anatomicznie zmyślone i anatomicznie prawdziwe. Taniec jest tu generowany przez odnajdywanie w oparciu o wewnętrzne anatomiczno-przestrzenne mapy energetycznych pasm. Pasma te, obudzone w cielesności, pozwalają przeistaczać się ciału performerki w nowe organizmy, nowe formy życia.

Rezydencja performatywna zrealizowana w ramach projektu „Sprzężenia zwrotne - nadawanie i przyjmowanie formy” we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz zespołem badawczym projektu „Kartografie obcości” pod kierownictwem dr hab. Magdaleny Środy.