25/03/2018
spotkanie

Zwrot choreograficzny w instytucjach sztuki współczesnej

wykład Dirka Snauwaerta, dyrektora WIELS, Contemporary Art Centre w Brukselii

  • W ostatnich latach z coraz większą dynamiką w obszar praktyk kuratorskich i artystycznych wkraczają strategie choreograficzne. Rozmywa się warstwa pojęciowa – performans, spektakl teatru tańca czy też sztuka akcji okazują się niewystarczające do przedstawienia pełnego obrazu zmian, jakie zachodzą wraz ze zwrotem choreograficznym. Artyści sięgający po metodykę performatywną porzucają czarną przestrzeń sceny teatralnej na rzecz przestrzeni galerii. Jedną z konsekwencji pracy w tym formacie jest przejście od czasu zdarzeniowego do czasu wystawienniczego. Jak takie przejście wpływa na przestrzeń wystawienniczą, jak zmienia się percepcja wystawy opartej na formacie choreograficznym? Z tymi pytaniami od kilku lat mierzy się brukselskie centrum sztuki współczesnej WIELS. Jego charakterystyką jest to, że zespala w sobie szereg funkcji, które wpływają na kształt prezentowanych wystaw i projektów. Produkcja, wystawa i edukacja to trzy przenikające się funkcje WIELS. W  takim układzie prezentowane wystawy stają się dynamicznymi projektami ze zmieniającym się kontekstem, stwarzającymi możliwość tymczasowych interakcji. WIELS jest jedną z pierwszych placówek wystawienniczych, w których wyraźnie daje się zauważyć zwrot choreograficzny w sztukach wizualnych.
  •  
  • Dirk Snauwaert

    • współpracę z centrum WIELS Contemporary Art rozpoczął w lipcu 2004 roku; w styczniu 2005 roku został mianowany jego dyrektorem artystycznym. Wcześniej był jednym z dyrektorów Institut d’Art Contemporain Villeurbanne/Rhône-Alps we Francji, gdzie odpowiadał za program wystaw i rozwój kolekcji muzealnej FRAC Rhône-Alpes. Od 1996 do 2001 roku był dyrektorem Munich Kunstverein, a w latach 1989–1995 kierował programem sztuki współczesnej Société des Expositions w Centre for Fine Arts w Brukseli. Był organizatorem i koordynatorem licznych wystaw, zarówno monograficznych, jak i tematycznych. Regularnie wykłada i publikuje na tematy dotyczące sztuki i kultury wizualnej. Był członkiem licznych zarządów, w tym Komitetu Doradczego ds. Sztuk Wizualnych Wspólnoty Flamandzkiej, a od 2003 do 2006 roku był odpowiedzialny za zakupy dla Flamandzkiej Wspólnoty Belgii. Pracował jako członek think tanku AFAA w Paryżu i zasiadał w kilkunastu jury, m.in. w konkursach DAAD Berliner Künstlerprogram, Munch Prize Oslo, Blue Orange oraz Prix Marcel Duchamp. Jest także członkiem komitetu ds. zakupów FRAC des Pays de la Loire w Carquefou we Francji, APT Berlin oraz wiedeńskich Kuratorium der Allianz Kulturstiftung i Generali Foundation. W WIELS był kuratorem wystaw artystów takich jak: Anne Mie Van Kerckhoven, Bruno Serralongue, Luc Tuymans, Andro Wekua i Francis Alÿs oraz wystaw zbiorowych, m.in. Expats-Clandestines (2007) i Rehabilitation (2010). Był także kuratorem wystawy Jefa Geysa w pawilonie belgijskim na 53. Biennale w Wenecji.

Przy wsparciu