03

Dorian Batycka

Encounters In-situ, 2017
działanie
Kineticoin, 2017
koncepcja
Dorian Batycka
waluta
Scott Horlacher


Kanadyjski pisarz, krytyk, kurator i artysta, aktualny rezydent Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, interesuje się przede wszystkim poszerzaniem przestrzeni dyskursu. Spotkania w miejscu obejmują głównego wykonawcę, obecnego w przestrzeni wystawienniczej przez cały czas trwania pokazu. Angażuje się on w kształtowanie jej mechaniki poprzez pisanie na żywo książki Nonlinear Art in Nonlinear Times na wystawie, odbywanie spotkań, prowadzenie badań, także na temat choreografii jej uczestników, robienie wywiadów, rozmowy z innymi uczestnikami oraz gośćmi. Swoją obecnością wytworzą horyzontalność relacji między mikroorganizmami a innymi dziełami w ramach wystawy i programu publicznego. Spotkania w miejscu odbywają się na poziomie ciał, fizycznych interakcji, wymianie jeden do jednego, transcendowaniu sztuki jako
fizycznego obiektu.

Drugą realizacją, którą Dorian Batycka przygotował na wystawę (we współpracy ze Scottem Horlacherem) jest Kineticoin. Stworzenie nowej kryptowaluty, zgłoszonej do rejestru walut i przeliczalnej na bitcoin (najbardziej znaną walutę internetową funkcjonującą od 2008–9 roku z pominięciem systemów bankowych i bez narodowej przynależności), a w efekcie na dolary, jest sposobem na włączenie czegoś o niewymiernej wartości, uczestnictwa w kulturze, w obieg monetarny. Czas stanie się denominałem Kineticoin, tak jak walut powszechnie używanych jest złoto.
Już samo zaangażowanie i obecność (ruch ciała) w przestrzeni sztuki w sprawy o niewymiernej wartości wygeneruje dochód. Każdy z odwiedzających wystawę będzie mógł skorzystać z pilotażowej wersji tego programu, zarejestrować portfel cyfrowy i współtworzyć instalację, a za każdym razem, kiedy spędzając na niej czas, znajdzie się w obrębie czujników ruchu, w jego portfelu pojawią się internetowe monety o realnej wartości. Są one dowodem wykonanej pracy. Batycka przygotuje także warsztaty dla dzieci w rodzinnym centrum dla uchodźców na warszawskim Targówku.

 

Dorian Batycka (Kanada/Polska)

Krytyk sztuki, kurator, performer, stały współpracownik tytułów „Hyperallergic”, „Selections”, „Frieze Blog” i „Nero”. W swojej praktyce kładzie nacisk na zagadnienia z pola estetyki relacyjnej, ruchów społecznych i geopolityki. Zaangażowany jako kurator w liczne międzynarodowe wystawy i projekty – m.in. Pawilon NSK na 57. Biennale w Wenecji, kim? Center for Contemporary Art w Rydze, Royal College of Art w Londynie, Pawilon Malediwów na 55. Biennale w Wenecji. Od października 2015 zatrudniony jako kurator w Bait Muzna dla Filmu Sztuki (BMAF), nowej instytucji z siedzibą w Muscat w Omanie, zajmującej się badaniem dyskursywnych zmian w sztuce współczesnej i filmie, ze szczególnym uwzględnieniem świata arabskiego.

Numery przyporządkowane uczestnikom/projektom w opisie, odpowiadają numerom na mapie wystawy.