05

Alicja Rogalska

My friends job, 2017
wideo 441
współpraca
Budi Setiono, M. Ridwan, Nashikah S., Saiful A.Supriyanto, Titi Jorariah
zdjęcia: Maciej Landsberg
 

Komunitas Pengamen Jalanan to rodzaj związku zawodowego. Działa w Dżakarcie na rzecz poprawy jakości życia (ubezpieczenie) i pracy (zezwolenia na granie) muzyków ulicznych oraz na rzecz społecznej akceptacji ich zawodu, kojarzonego z żebractwem. Słowem pengamen określa się muzyka ulicznego, natomiast szersze ngamen odwołuje do pracy wykonywanej bezpośrednio na ulicy. Indonezja ma długą tradycję zarabiania w ten sposób, a tradycja muzyki ulicznej wynika głównie z biedy i bezrobocia zwłaszcza w swoich początkach omawiała przemoc władzy, stosunki społeczne i wyzysk ekonomiczny niższych warstw społecznych. Współcześnie, w celu zwiększenia szans na społeczną akceptację swojego zawodu, pengamen często sięgają po popularny repertuar.

W ramach zorganizowanych przez artystkę warsztatów muzycy uliczni Budi Setiono, M. Ridwan, Nashikah S., Saiful A., Supriyanto i Titi Jorariah ludzie z dużym bagażem doświadczeń, w tym także bezdomności, bez szans na inną pracę, pochodzący z prowincji i tą drogą adaptujący się do życia w mieście czy też po prostu rozpoczynający na ulicy swoją karierę muzyczną wspólnie napisali tekst piosenki, który dotyczy ich kondycji społecznej. Melodię zaś zainspirowało dziedzictwo protestacyjnych kompozycji Iwana Falsa, aktywisty okresu transformacji w schyłkowej fazie reżimu Suharto. Piosenką i specjalną choreografią oddającą ambiwalentne nastroje wobec ich obecności w przestrzeni publicznej wystąpili na wernisażu wystawy Social Design for Social Living w Narodowej Galerii Indonezji w Dżakarcie w czerwcu 2016 roku. Był to pierwszy przypadek, kiedy muzycy uliczni mocno zaangażowani politycznie wystąpili w państwowej galerii z repertuarem będącym dla wielu uczestników wernisażu kontrowersyjną i niepoprawną politycznie autorską wypowiedzią artystyczną.

Rezultatem kilkunastodniowej współpracy była także seria performansów ulicznych oraz nakręcony w miejscach, w których zwykle grają muzycy wideoklip. Maski, w jakich muzycy występują w teledysku to metafora odbicia rzeczywistości i jej ewentualnego zakrzywienia zmiany, przesunięcia w jej obrębie i w obrębie tożsamości pengamen, która jest projektowana z zewnątrz. To także odwołanie do słów samych muzyków, którzy często powtarzają, iż mimo, że są dumni z wykonywanej przez siebie pracy, czują, że wszyscy chcą, by zniknęli.

Praca funkcjonuje w nielimitowanej edycji, a każdy z biorących udział w jej realizacji dostaje swój egzemplarz, którego może używać w celach zawodowych. Napisana w trakcie warsztatów piosenka została włączona do repertuaru grupy, a także użyta w trakcie prowadzonych przez pengamen warsztatów dla dzieci żyjących na ulicach. Rogalska używa muzyki (ulicznej i ludowej, tradycyjnej) jako narzędzia do transmisji doświadczenia, które niesie w sobie nie tylko zwerbalizowany sens, ale także na inne niż intelektualne sposoby przekazuje warstwę emocjonalną: uczucia, doświadczenia. Tworzy rodzaj sentymentalnego dokumentu społecznego.

Alicja Rogalska wraz z uczestnikami Intervalo-Escola zapraszają na Protest Song Karaoke, 3 listopada 2017 w przestrzeni wystawy.

http://u-jazdowski.pl/program/wystawy/gotong-royong-/alicja-rogalska-i-nbsp-intervalo-escola--nbsp-

Alicja Rogalska (Polska/Wielka Brytania)

Artystka polskiego pochodzenia mieszkająca w Londynie. Określa się mianem akuszerki, która inicjuje proces i koordynuje go. Podkreśla, że w owym procesie tworzenia wspólnej całości interesują ją uczestniczący w nim ludzie i ich historie. Swojego uprzywilejowanego statusu używa jako platformy, stwarzając im przestrzeń w sferze publicznej. Zainicjowane wydarzenia czy spotkania efemeryczne momenty to katalizatory dla kolektywnego rozważania, wyobrażania, kwestionowania i testowania różnych sposobów bycia razem. Jej praktyka jest skoncentrowana na wątkach społecznych i politycznych kontekstach codzienności, obejmuje zarówno badania, jak i produkcję sytuacji. Jej realizacje są zakorzenione zarówno w pracy kontekstualnej, jak i spekulatywnej, pomiędzy tym, co już istnieje, a co dopiero mogłoby być możliwe. Absolwentka Fine Art w Goldsmiths College, University of London, 2011) i kulturoznawstwa (Uniwersytet Warszawski, 2006). Rezydentka KulturKontakt w Wiedniu, w 2017 stypendystka IASPIS w Sztokholmie.

Numery przyporządkowane uczestnikom/projektom w opisie, odpowiadają numerom na mapie wystawy.