13

Magdalena Starska i Komunitas Pasir Putih

akcje, dokumentacja wideo, rysunki, 201617


Artystka i performerka z Poznania brała udział w programie Social Design for Social Living współorganizowanym przez Ujazdowski w Dżakarcie. Starska zaobserwowała powolne zanikanie wspólnotowych aktywności ulicznych i im podporządkowała swoją rezydencję. W ramach ulicznych happeningów i warsztatów podejmowanych przez autorkę ze społecznościami kampungów (osiedli mieszkalnych) centralnej Dżakarty latem 2016 roku powstała seria obrazów wideo i fotografii prezentujących integrację ludzi wokół stworzonego wówczas na potrzeby sytuacji, a przypominającego wyglądem wulkan przedmiotu, służącego kolektywnemu paleniu tytoniu rytuałowi bardzo mocno obecnemu w życiu Jawajczyków. Forma wynalazku, którego szkice koncepcyjne prezentujemy, zyskała swoją ostateczną formę w wyniku rozmów z użytkownikami i stała się symbolem mocy, którą może dać wspólne robienie rzeczy.


Dwa obrazy wideo są natomiast dokumentacją rezultatów działań ze społecznością Komunitas Pasir Putih grupą artystów i aktywistów pracujących na wyspie Lombok w Indonezji oraz z przypadkowymi przechodniami, które to działania artystka podejmowała latem 2017 roku we współpracy z psychoterapeutką Iwoną Jóźwiak. Punktem wyjścia było to, jak Starska rozumie animizm obecny w kulturze Jawajczyków, właśnie jako gotong royong poczucie jedności, ciągłą wymianę, wspieranie się, dążenie do dobrostanu wszystkich oraz poszanowanie wszelkich bytów, co nieustannie wprowadza do życia jakości, których nie da się wcześniej przewidzieć. To w konsekwencji daje poczucie bezpieczeństwa i zaufanie, stwarza służącą psychice ludzkiej atmosferę ogólnego szacunku i rozumienia potrzeb. Praca Starskiej na miejscu polegała na nieustannych spotkaniach z osobami, które mogły wymienić się wiedzą i na wspólnym doświadczaniu codzienności. Akcja Bransoletka to wykonanie wielkiej bransoletki plecionki są jednym z najpowszechniejszych towarów sprzedawanych na ulicach. Obiekt ten miał połączyć mieszkańców nabrzeża i kolonizujących je przedsiębiorców i turystów w trosce o to miejsce, pierwotnie, przed budową portu służące spotkaniom wszystkich społeczności, tak jak europejskie parki. We wspólnej pracy mniej ważna była estetyka obiektu, bardziej fakt wspólnego tworzenia oraz opowieść, która narosła wokół niego i która będzie jeszcze długo obecna w tej społeczności. Akcja Celebracja śmieci z kolei to pytanie o to, czy animistyczny stan ducha można dzielić tylko ze światem ożywionym, czy także nieożywioną materią, stworzoną przez człowieka, jak na przykład plastik, który w formie śmieci zmienia otoczenie. W ramach wspólnej celebracji jak w klasycznych rytuałach, z muzyką i pochodem uczestnicy obrzędu posprzątali okolicę i zbudowali rodzaj pomnika swojej pracy. W przestrzeni Intervalo-Escola prezentujemy też niewielkie wydawnictwo, które jest zapisem rozmów przeprowadzonych przez artystkę z towarzyszącą jej podczas podróży do Indonezji psycholożką.

 

Magdalena Starska (Polska)

Autorka rysunków, performansów i instalacji. Ukończyła poznańską ASP. Na przełomie 2007/2008 odbyła półroczną podróż nastawioną na badanie kultury Ameryki Południowej. Od 2008 członkini grupy Penerstwo. W 2010 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, w 2014 stypendium Młoda Polska. Studentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w UAP w Poznaniu, gdzie od 2016 pracuje w Katedrze Intermediów. Autorka wielu wystaw krajowych i międzynarodowych oraz projektów społecznych i performatywnych.

Pasir Putih (Indonezja)

Społeczność artystyczna z miejscowości Pemenang na wyspie Lombok w Indonezji. Założona przez dwóch braci, Muhammada Sibawaihi i Muhammada Gozali, którzy wraz z grupą aktywistów lokalnych i zaproszonych twórców, używając narzędzi sztuki, dziennikarstwa, komunikacji, tworzą program edukacji artystycznej dla wspólnoty. Co roku zespół ludzi skupionych wokół Pasir Putih współtworzy festiwal sztuki Bangsal Menggawe, który odbywa się w portowej zatoce nad oceanem.

http://pasirputih.org/

 

Numery przyporządkowane uczestnikom/projektom w opisie, odpowiadają numerom na mapie wystawy.