20

Alfadir Luna

Procesión para Unir a Un Hombre de Maíz [Procesja zjednoczenia Człowieka Kukurydzy], 2010
wideo 11’11”


Wideo pokazywane na wystawie jest jednym z elementów narastającego w czasie od 2006 roku cyklu Luny Public markets, w którego ramach artysta dokumentuje przemiany, jakim ulega struktura społeczna, na przykładzie placów handlowych. Artysta zaczyna od obserwacji zjawiska i integracji ze społecznościami targowisk. Owa wspólnota handlowa, wobec której i z którą kształtowana jest realizacja Luny, ma nie tylko charakter komercyjny, ale też jest rodzajem wspólnoty duchowej. Artysta analizuje nie tylko socjoekonomiczne relacje, ale także mity i narracje narastające i organizujące wspólnotę. W 2008 roku Luna podjął szeroko zakrojone działanie mające na celu zjednoczenie kupców pracujących na największym targowisku Mexico City – La Merced. Symbolem unii dziesięciu oddziałów bazaru została powołana przez artystę mistyczna postać: Senor del Maiz – Pan Kukurydzy. Kukurydza, szczególnie w kulturze meksykańskiej, symbolizuje dobrobyt, dostatek, szczęście, odradzanie się, wzrost i rozwój. Wspólnie odprawiany doroczny rytuał polega na przeprowadzeniu przez place feretronu z wykonaną wspólnie z ziaren kukurydzy figurą mężczyzny. Za każdym razem odprawiany on jest w październiku, w pierwszy wtorek dochodzącego do pełni księżyca. Co roku imprezę organizuje inny plac handlowy, a każdy z nich w ramach procesji jest reprezentowany przez przedstawicieli ze sztandarem. Pod koniec procesji figura Pana Kukurydzy deponowana jest na rok w specjalnie zbudowanej niszy. Całe święto ma oczywiście na celu zaczarowanie dobrostanu sprzedawców, a posąg jest symbolem prosperity i wszelkiej pomyślności. Po procesji odbywa się święto z jedzeniem i muzyką, fundowane co roku przez inny oddział bazaru. Artysta podkreśla, że zbudowana za pomocą rytuału siatka społeczna, będąca strategią przetrwania, jest jednocześnie konstrukcją estetyczną. Cykl zamknie się dziesiątą procesją w październiku 2018.

 

Alfadir Luna (Meksyk)

Ukończył Wydział Sztuk Pięknych w National School of Arts w mieście Meksyk (obecnie Faculty of Arts and Design w National Autonomous University of Mexico, UNAM). W latach 2010–2011 prowadził m.in. badania nad estetyką, sztuką i przemocą w Colegio de Saberes. Jego prace koncentrują się głównie na procesach związanych z teoriami wiedzy i na artystycznych interwencjach w określonych miejscach. Od 2006 realizował swoją pracą w ramach publicznych rynków w mieście Meksyk i struktur społecznych je tworzących. Jego prace były wystawiane w różnych miejscach publicznych w Meksyku i za granicą, takich jak Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) w mieście Meksyk, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey (MARCO) w Monterrey w Meksyku, Guest Projects w Londynie i w Storefront for Art and Architecture w Nowym Jorku.

Numery przyporządkowane uczestnikom/projektom w opisie, odpowiadają numerom na mapie wystawy.