23

Clara Ianni

Krąg, 2016
instalacja wideo


Praca powstała, gdy artystka rejestrowała demonstrację przeciwko Pucharowi Świata. Wówczas po raz pierwszy w 2014 roku w São Paulo wykorzystano policyjną strategię o nazwie Hamburg Kettling. Wideo dokumentuje budowanie militarnego okrążenia wokół protestujących i napierające na siebie ciała w coraz większym tłoku, powstającym pod wpływem ucisku fizycznego. Obok ekranu można przeczytać oficjalny opis strategii znaleziony w Podręczniku zwalczania strajku wydanym przez niemiecką policję w 1986. Na podłodze zarysowano okrąg przy użyciu białej taśmy demarkacyjnej, podobnej do tej, którą stosuje się w muzeach, wyznaczając bezpieczną odległość od dzieł sztuki. Aby zobaczyć i przeczytać pracę, należy znaleźć się w jego centrum.

 

Clara Ianni (Brazylia)

W swojej twórczości Clara Ianni bada powiązania między sztuką, polityką i ideologią, analizując związki między działaniami politycznymi i gestem artystycznym. Posługując się różnymi mediami – rzeźbą, instalacją, wideo i tekstem – poddaje krytycznej analizie hegemoniczne dyskursy historyczne, badając ich strefy niewidzialności przez eksplorację pamięci i potencjalnych kontrnarracji jako przestrzeni sprawczości politycznej. Clara Ianni uzyskała dyplom w zakresie sztuk pięknych na Uniwersytecie w São Paulo. Wśród jej wystaw należy wymienić: Utopia/Distopia (2017), MAAT Lisboa, Biennale w Dżakarcie (2015), 31. Biennale w São Paulo (2014), Festiwal Yebisu, Tokio (2015), 19. Panorama VideoBrasil, 33. Panorama de Arte Brasileira, MAM São Paulo (2013), 12. Biennale w Stambule, Stambuł (2011). Rezydentka U–jazdowskiego (2017).

Numery przyporządkowane uczestnikom/projektom w opisie, odpowiadają numerom na mapie wystawy.