Intervalo-Escola – Czas na przerwę

Pauza, przerwa, luka w czasie, trawienie, fermentacja, wyobraźnia, słuchanie, zgłębienie, zanieczyszczenie. Interwał jako przestrzeń na to, co jest możliwe, jako stworzenie warunków na coś nowego, aby się wydarzyło. W taki sposób obszar działań i znaczenie terminu Intervalo-Escola mapują Cláudio Bueno i Tainá Azeredo, którzy powołali tę quasi-instytucję w 2015 roku. Jest to kooperacyjna sieć badaczy, artystów, instytucji i innych aktorów działających w polu kultury i pracy socjalnej. Rodzaj pozbawionej ustalonej raz na zawsze i opartej na hegemonicznej wiedzy metody szkoły bez stałego miejsca, goszczącej w nich wielu i działającej jak wciągająca czasowa strefa, w której prowokowane są różne zdarzenia, za każdym razem przez inną grupę osób pochodzących z tego miejsca i działających ze świadomością kontekstu i specyfiki danej sytuacji. Intervalo-Escola działa w oparciu o interakcje, a zaproszeni artyści – tacy, których praktyki artystyczne mogą być rozumiane jako narzędzie pedagogiczne – animują dynamikę sytuacji.

W ramach wystawy Intervalo-Escola materializuje się jako akademia młodych twórców, złożona z artystów, badaczy i aktywistów mieszkających w Warszawie. Wraz z innymi uczestnikami programu publicznego są oni gospodarzami przestrzeni, w której odbywać się będą spotkania, debaty i inne działania z publicznością. Aranżacja przestrzeni autorstwa Macieja Siudy nawiązuje w luźny sposób do architektury szkoły w Amazonii i jest miejscem pracy grupy oraz prezentacji materiałów dydaktycznych, edukacyjnych, publikacji i metodologii działań twórców zapraszanych do projektu. 

Intervalo-Escola jest sercem wystawy, laboratorium eksperymentu, miejscem spotkania na żywo, rozmowy i prezentacji różnych sposobów myślenia i działania zaproszonych przez nas gości. Jako szkoła oparta na doświadczaniu i praktyce oraz jako platforma krytyczna, która umożliwia  mapowanie i rozwijanie sposobów uczenia się w obrębie sztuki, Intervalo-Escola jest także zespołem mediatorów, którzy pomogą w zrozumieniu i doświadczeniu tego, czym jest robienie rzeczy wspólnie.

Uczestniczki i uczestnicy Intervalo-Escola – Czas na przerwę:

Adelina Cimochowicz

Ukończyła architekturę na Politechnice Białostockiej. Studiuje na Wydziale Nowych Mediów ASP w Warszawie. Aktywna członkini Komitetu Obrony
Lokatorów i Konsorcjum Praktyk Postartystycznych.

Jakub Depczyński

Kończy studia na Uniwersytecie Warszawskim i studiuje na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną ASP w Warszawie. Od wielu lat pracuje jako producent i organizator festiwali teatralnych (np. Festiwal Malta w Poznaniu), filmowych i koncertów. Niedawno rozpoczął staż w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz dołączył do Konsorcjum Praktyk Postartystycznych. Interesuje się polityką, algorytmami, studiami miejskimi
i gotowaniem.

Kamila Ferenc

Prawniczka, aktywistka, feministka, studentka socjologii UW. Współzałożycielka i działaczka oddolnego ruchu studenckiego o nazwie Uniwersytet Zaangażowany. Zaangażowana w prace sekcji antydyskryminacyjnej tegoż ruchu. Realizuje projekt service learning na Uniwersytecie Warszawskim, badający problemy studentów zagranicznych, w tym uchodźców, i szukający nowych rozwiązań. Na co dzień pracuje w organizacji pozarządowej walczącej o respektowanie praw reprodukcyjnych. Interesuje się studiami miejskimi. 

Agata Grabowska

Absolwentka Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną na warszawskiej ASP. Wraz z Olą Rusinek kuratorka wystawy Dekadencja / sklepik z pamiątkami w (już nieistniejącej) Klubojadalni Eufemia. Zainteresowanie miastem od października będzie rozwijać na studiach magisterskich w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Karolina Grzegorczyk

Kulturoznawczyni, feministka, studentka Instytutu Kultury Polskiej UW. Spędziła rok na Freie Universität w Berlinie, gdzie zajmowała się archiwami
performansu i sztuką protestu. Jej zainteresowania badawcze krążą wokół mikrohistorii oraz kultury robotniczej. Obecnie prowadzi badania wśród
byłych pracowników FSO na Żeraniu. Działa w oddolnej inicjatywie studenckiej Uniwersytet Zaangażowany.

Mateusz Kowalczyk

Artysta wizualny, performer, aktywista. Studiuje na Wydziale Nowych Mediów ASP w Warszawie. Pracuje w różnych mediach (obiekt, instalacja, malowanie). Inspirują go metody szamanizmu (taniec rytualny, muzyka, śpiew, inne). W jego praktyce artystycznej ważne jest czasowe i miejscowe wytwarzanie wspólnego doświadczenia.

Ola Rusinek

Animatorka społeczno-kulturalna i lokalna aktywistka. Większość projektów społecznych realizuje na warszawskim osiedlu Przyjaźń na Bemowie. Współpracuje też z młodymi ludźmi z Białorusi i Ukrainy. W tym roku po raz pierwszy kuratorowała (razem z Agatą Grabowską) wystawę Dekadencja/Sklepik z pamiątkami w klubojadalni Eufemia. Kończy studia na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Jana Shostak

Absolwentka Wydziału Intermediów na ASP w Krakowie oraz Wydziału Sztuki Mediów na ASP w Warszawie (dyplom 2017, Nowacy). W swojej
praktyce artystycznej skupia się na działaniach aktywizujących / hakujących społeczność wewnątrz pozaartystycznego systemu. Wierzy
w skuteczność sztuki. Laureatka Nagrody Krytyków (Najlepsze Dyplomy ASP), Grand Prix (Młode Wilki ’16), 1. miejsce (Festival In Out) oraz Nagrody Publiczności (Transmission Video Art Festival). W 2015 roku ustanowiła jeden z polskich Rekordów Guinnessa. Posiada oficjalne zaświadczenie wolontariusza Światowych Dni Młodzieży 2016. Brała udział m.in. w The European Biennial of Contemporary Art Manifesta 11
(Zurych) i Draft Systems Biennale Wro (Wrocław).

Katarzyna Sztarbała

Tancerka, performerka, socjolożka, tłumaczka. Doświadczenie sceniczne zdobywała z grupą Laboratorio z Madrytu, biorąc udział w spektaklach
teatru tańca, cyklach improwizacji, projektach łączących nowe technologie oraz język ruchu na Uniwersytecie Carlosa III w Madrycie.  Zaangażowana w działania społeczno-artystyczne z dziećmi oraz imigrantami w Madrycie. Stara się przybliżyć współczesny język tańca osobom z ograniczonym dostępem do sztuki (projekt Veranos singulares w prowincji Madryt).

Bogna Tęczynopol

Absolwentka Katedry Projektowania Ubioru, studiuje na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną ASP w Warszawie. Pracuje w polu kultury, obecnie jako opiekunka widzów i wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Współdziałaczka Konsorcjum Praktyk Postartystycznych. Zainteresowana feministycznymi działaniami z pogranicza świata sztuki i aktywizmu.

Jakub Wielgo

Właśnie kończy studia magisterskie z socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. W wolnym czasie pracuje w organizacji Uniwersytet Zaangażowany, która skupia się na walce z wszelkiego rodzaju nierównościami (włączając rasizm i seksizm) na uniwersytecie i w jego otoczeniu. Mocno wierzy, że różnorodność społeczna jest obecnie jednym z najważniejszych, a z drugiej strony najbardziej kontrowersyjnych tematów. Członek pierwszego w historii polskich uniwersytetów projektu service learning (połączenia nauki i pracy na rzecz społeczności). Współpracuje ze studentami z Berlina i Northampton w kwestiach walki z wykluczeniem  społecznym. Członek grupy złożonej z wielu uniwersytetów, starającej się wdrożyć prawo antydyskryminacyjne na wszystkich uniwersytetach w Polsce.