artykuł

Zanurzenie w kulturze: od taśmy do świata cyfrowego

Tomasz Fluder

 

  •  
  • Dzięki projektowi Zanurzenie w kulturze dzieła multimedialne z kolekcji CSW ZU zyskają nowe życie. To przedsięwzięcie łączy doświadczenie konserwacji analogowych nośników z najnowszymi metodami digitalizacji i udostępniania w sieci. Jego celem jest ochrona i ponowne włączenie do obiegu kulturowego polskich dzieł audiowizualnych, które powstały w wyniku artystycznych eksperymentów z technologią. Projekt stawia też pytanie o relację człowieka i maszyny w epoce sztucznej inteligencji. Jak pisał Wojciech Bruszewski, kamera patrzy w człowieka dziś to algorytmy AI patrzą na człowieka, ucząc się jego spojrzenia. Nie było internetu. Nie było sztucznej inteligencji, promptów ani chmury danych. Był obraz, który drżał na ekranie, i dźwięk przesuwającej się taśmy. W tym hałasie rodziła się nowa świadomość: technologia nie była już narzędziem, lecz partnerem.
  • W latach 70. młodzi artyści z Warsztatu Formy Filmowej w Łodzi m.in. Józef Robakowski, Wojciech Bruszewski po raz pierwszy potraktowali kamerę jak żywy organizm. Robakowski w Teście 1 czy później w Z mojego okna (19781999) badał energię widzenia, ruch i rytm spojrzenia. Kwiek eksperymentował z czasem, a Bruszewski z językiem i percepcją. Nie chcieli już opowiadać historii. Chcieli zrozumieć sam akt widzenia. W tym samym czasie Natalia LL eksperymentowała z kamerą jak z lustrem rejestrowała ciało nie jako przedmiot, ale jako świadomy podmiot. Ewa Partum rozsypywała litery alfabetu w przestrzeni publicznej, tworząc z języka materię wizualną. Ich prace podobnie jak eksperymenty Teresy Murak pokazały, że sztuka może być procesem, a technologia jego świadkiem. To właśnie takie dzieła, efemeryczne, zależne od sprzętu i czasu, stanowią dziś jedno z najtrudniejszych wyzwań konserwatorskich. Digitalizacja nie jest tu wyłącznie cyfrowym odwzorowaniem, ale próbą przeniesienia doświadczenia jego dźwięku, rytmu, światła i zakłóceń. Zespół specjalistów w CSW ZU będzie musiał zdecydować: zachować rysę na taśmie czy ją oczyścić? Czy poprawiać błędy sprzętu, skoro to one tworzyły oryginalny język epoki?
  • W latach 80. i 90. artyści zaczęli budować własne laboratoria. Zbigniew Rybczyński w latach 80. i 90. działał na granicach kina i technologii jego prace często przypominały wizualne poematy, gdzie czas podlegał rytmom montażu i powtórzeń. Kilka lat później Mirosław Bałka w Winterreise (Bambi, The Pond) (2003) odwrócił tę dynamikę wprowadził ciszę, minimalizm i pamięć. Projekcja trójkanałowa stworzyła przestrzeń kontemplacji, w której światło, cień i echo były równie istotne jak obraz. Dziś, przygotowując się do digitalizacji takich dzieł, zespół CSW ZU musi odtworzyć nie tylko materiał wizualny, ale też logikę działania instalacji sposób, w jaki reaguje na przestrzeń, dźwięk i widza.
  •  
  • Projekt Zanurzenie w kulturze. Cyfrowy dostęp do zasobów audiowizualnych i multimedialnych FINA i CSW ZU, rozpoczął się w czerwcu 2025 roku i obecnie wchodzi w fazę intensywnych prac przygotowawczych. To wspólne przedsięwzięcie Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego (FINA), pełniącej rolę lidera oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (CSWZU) jako partnera.
  •  
  • Zadaniem CSWZU jest konserwacja i digitalizacja 38 dzieł sztuki współczesnej oraz około 2000 archiwalnych materiałów kontekstowych dokumentacji wystaw, fotografii, materiałów kuratorskich. Choć liczbowo to niewielka część zbiorów, to właśnie prace obejmujące 38 dzieł, ze względu na ich złożoność technologiczną i konieczność rekonstrukcji oryginalnych konfiguracji sprzętowych, stanowią przedsięwzięcie o wysokim stopniu innowacyjności.
  • Każde z tych dzieł wymaga indywidualnego podejścia: od analizy technologicznego DNA, przez konserwację i rekonstrukcję elementów fizycznych i cyfrowych, po digitalizację i przywrócenie pierwotnego sposobu prezentacji. W tym sensie Zanurzenie w kulturze to nie tylko projekt konserwatorski, lecz laboratorium pamięci rekonstrukcja doświadczeń oddechu, światła, dźwięku, emocji. Dziś technologia jest wszechobecna. Każdy z nas jest twórcą nagrywa, generuje, przetwarza, montuje. Sztuczna inteligencja nie tylko rysuje obrazy, komponuje dźwięki, interpretuje emocje maszyna stała się współautorem rzeczywistości.
  •  W tej rewolucji kryje się paradoks: im doskonalsze narzędzia, tym bardziej potrzebna staje się pamięć. Dlatego Zanurzenie w kulturze to nie tylko projekt wykorzystujący najnowsze technologie w procesie digitalizacji i konserwacji, lecz proces opracowania koncepcji ochrony i rekonstrukcji dzieł multimedialnych w epoce, w której stają się technologicznie przestarzałe. Sztuka cyfrowa rozpoczęła się w momencie, gdy artysta nauczył kamerę widzieć.
  • Dziś, w dobie algorytmów i sztucznej inteligencji, wyzwaniem staje się zrozumienie i ochrona cyfrowych form ekspresji, tak by nie utracić ich oryginalnego kontekstu i znaczenia.
  • Projekt Zanurzenie w kulturze wpisuje się w ten proces, łącząc refleksję nad technologią z praktyką ochrony dziedzictwa audiowizualnego.

Autor

Tomasz Fluder kierownik projektu z ramienia Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, odpowiedzialny za realizację zadania w ramach projektu Zanurzenie w kulturze. Cyfrowy dostęp do zasobów audiowizualnych i multimedialnych FINA i CSW ZU (nr FERC.02.03-IP.01-0013/25), finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 20212027 (FERC.02.03).

Mirosław Bałka, Bambi, 2003 [The Pond, 2003], fragment wideoinstalacji Winterreise, Kolekcja CSW ZU