C.U.K.T.

  • Nazwa
    • C.U.K.T.  Centralny Urząd Kultury Technicznej
    •  
  • Status
    • Meta-narodowa instytucja artystyczno-polityczna
    •  
  • Rok założenia
    • 1995, Gdańsk
    •  
  • Założyciele
    • Robert Mikołaj Jurkowski, Artur Kozdrowski, Jacek Niegoda, Adam Virus Popek, Rafał Grabowski, Piotr Wyrzykowski
  •  
  • Z manifestu C.U.K.T. (1995)
    • Eliminacja infoapartheidu.
    • Transformacja kultury w kulturę techniczną.
    • Walka o prawa maszyn i walka z technofobią.
    • Maszyna jako autor.
    • Projektowanie systemów zarządzania informacją.
    • Ustanowienie nowego porządku demokratycznego opartego na technologii.
  •  
  • Metody działania
    • Technorozrywka jako propaganda systemowa.
    • Masowe wydarzenia rave jako format polityczno-estetyczny.
    • Działania edukacyjne i infiltracja instytucji publicznych.
    • Własne dokumenty, pieczęcie i systemy reprezentacji.
    • Zakładanie nieformalnych instytucji (np. Uniwersytet Cyborga).
    • Bio-stymulacja świadomości społecznej.

  • Najważniejsze wydarzenia
    • 1994
      • pra-C.U.K.T. prekursorskie działanie M. R. Jurkowski & P.Wyrzykowski, 120h Mega Techno Obecności  Sztuka to przestrzeń kultowa lub nie ma sztuki, Galeria Chwilowa, Konin
    • 19952000
      • seria technodemonstracji i interwencji artystycznych w przestrzeni publicznej
    • 2000
      • kampania prezydencka Wiktorii Cukt i uruchomienie programu OSW
    • 2024
      • reaktywacja idei w postaci Wiktorii Cukt 2.0
    •  
  • Wystawy
    • indywidualne
      • 2000
        • Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, Łaźnia, Gdańsk; Muzeum Sztuki, Łódź; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
    • zbiorowe
      • 2024
        • Rave: Recharge, Southbank Centre, Londyn
      • 2019
        • 140 BPM, Tate Modern, Londyn
      • 2000
        • After the Wall, Hamburger Bahnhof, Berlin
      • 1996
        • Delikatesy Avantgarde, Kunstraum, Düsseldorf
      • 1995
        • Antyelekcja technodemonstracja, Forty, Gdańsk/Kijów
  •  
  • Wizja  cytaty z analizy Łucji Iwanczewskiej
  • (Łucja Iwanczewska, (Techno)transformacja. Opowieść o próbie terenowej, Uniwersytet Jagielloński)
    • C.U.K.T. było sympozjum nowoczesności i laboratorium eksperymentalnym przedefiniowaniem istniejących gier kulturowych oraz projektowaniem nowych.
    • Techno było narzędziem i językiem  forma ekspresji pokoleniowej, strategia organizacyjna, metoda finansowania i polityczna deklaracja.
    • Artyści C.U.K.T. próbowali powołać Uniwersytet Cyborga  miejsce kształcenia nowego społeczeństwa demokratycznego, obywatelskiego i technologicznie świadomego.
    • Kultura techniczna to nie tylko twórczość, ale system kontroli informacji. Jej wartości to: obiektywność, profesjonalizm, standaryzacja, postęp i ekonomizacja relacji międzyludzkich.
    • Działania C.U.K.T. były próbą ustanowienia społeczeństwa przez sztukę, techno, informację i eksperyment.
    •  
  • Deklaracja systemowa
    • C.U.K.T. nie tworzy, C.U.K.T. uzmysławia.