C.U.K.T.
- Nazwa
- C.U.K.T. – Centralny Urząd Kultury Technicznej
- Status
- Meta-narodowa instytucja artystyczno-polityczna
- Rok założenia
- 1995, Gdańsk
- Założyciele
- Robert Mikołaj Jurkowski, Artur Kozdrowski, Jacek Niegoda, Adam Virus Popek, Rafał Grabowski, Piotr Wyrzykowski
- Z manifestu C.U.K.T. (1995)
- Eliminacja infoapartheidu.
- Transformacja kultury w kulturę techniczną.
- Walka o prawa maszyn i walka z technofobią.
- Maszyna jako autor.
- Projektowanie systemów zarządzania informacją.
- Ustanowienie nowego porządku demokratycznego opartego na technologii.
- Metody działania
- Technorozrywka jako propaganda systemowa.
- Masowe wydarzenia rave jako format polityczno-estetyczny.
- Działania edukacyjne i infiltracja instytucji publicznych.
- Własne dokumenty, pieczęcie i systemy reprezentacji.
- Zakładanie nieformalnych instytucji (np. Uniwersytet Cyborga).
- Bio-stymulacja świadomości społecznej.
- Najważniejsze wydarzenia
- 1994
- pra-C.U.K.T. prekursorskie działanie M. R. Jurkowski & P.Wyrzykowski, 120h Mega Techno Obecności – Sztuka to przestrzeń kultowa lub nie ma sztuki, Galeria Chwilowa, Konin
- 1995–2000
- seria technodemonstracji i interwencji artystycznych w przestrzeni publicznej
- 2000
- kampania prezydencka Wiktorii Cukt i uruchomienie programu OSW
- 2024
- reaktywacja idei w postaci Wiktorii Cukt 2.0
- 1994
- Wystawy
- indywidualne
- 2000
- Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, Łaźnia, Gdańsk; Muzeum Sztuki, Łódź; Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- 2000
- zbiorowe
- 2024
- Rave: Recharge, Southbank Centre, Londyn
- 2019
- 140 BPM, Tate Modern, Londyn
- 2000
- After the Wall, Hamburger Bahnhof, Berlin
- 1996
- Delikatesy Avantgarde, Kunstraum, Düsseldorf
- 1995
- Antyelekcja technodemonstracja, Forty, Gdańsk/Kijów
- 2024
- indywidualne
- Wizja – cytaty z analizy Łucji Iwanczewskiej
- (Łucja Iwanczewska, (Techno)transformacja. Opowieść o próbie terenowej, Uniwersytet Jagielloński)
- „C.U.K.T. było sympozjum nowoczesności i laboratorium – eksperymentalnym przedefiniowaniem istniejących gier kulturowych oraz projektowaniem nowych”.
- „Techno było narzędziem i językiem – forma ekspresji pokoleniowej, strategia organizacyjna, metoda finansowania i polityczna deklaracja”.
- „Artyści C.U.K.T. próbowali powołać Uniwersytet Cyborga – miejsce kształcenia nowego społeczeństwa demokratycznego, obywatelskiego i technologicznie świadomego”.
- „Kultura techniczna to nie tylko twórczość, ale system kontroli informacji. Jej wartości to: obiektywność, profesjonalizm, standaryzacja, postęp i ekonomizacja relacji międzyludzkich”.
- „Działania C.U.K.T. były próbą ustanowienia społeczeństwa przez sztukę, techno, informację i eksperyment”.
- Deklaracja systemowa
- C.U.K.T. nie tworzy, C.U.K.T. uzmysławia.