C.U.K.T.
- Nazwa:
- C.U.K.T. – Centralny Urząd Kultury Technicznej
- Status:
- Meta-narodowa instytucja artystyczno-polityczna
- Rok założenia:
- 1995, Gdańsk
- Założyciele:
- Robert Mikołaj Jurkowski, Artur Kozdrowski, Jacek Niegoda, Adam Virus Popek, Rafał Grabowski, Piotr Wyrzykowski
- Z manifestu C.U.K.T (1995):
- Eliminacja infoapartheidu
- Transformacja kultury w kulturę techniczną
- Walka o prawa maszyn i walka z technofobią
- Maszyna jako autor
- Projektowanie systemów zarządzania informacją
- Ustanowienie nowego porządku demokratycznego opartego na technologii
- Metody działania
- Technorozrywka jako propaganda systemowa
- Masowe wydarzenia rave jako format polityczno-estetyczny
- Działania edukacyjne i infiltracja instytucji publicznych
- Własne dokumenty, pieczęcie i systemy reprezentacji
- Zakładanie nieformalnych instytucji (np. Uniwersytet Cyborga)
- Bio-stymulacja świadomości społecznej
- Najważniejsze wydarzenia
- 1994 – pra-C.U.K.T. prekursorskie działanie M. R. Jurkowski & P.Wyrzykowski, „120h Mega Techno Obecności – Sztuka to przestrzeń kultowa lub nie ma sztuki”, Galeria Chwilowa, Konin
- 1995–2000 – seria technodemonstracji i interwencji artystycznych w przestrzeni publicznej
- 2000 – kampania prezydencka Wiktorii Cukt i uruchomienie programu OSW
- 2024 – reaktywacja idei w postaci Wiktorii Cukt 2.0
- Wystawy
- Indywidualne
- 2000 – Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, Łaźnia, Gdańsk; Muzeum Sztuki, Łódź; Zachęta, Warszawa
- Zbiorowe
- 2024 – Rave: Recharge, Southbank Centre, Londyn
- 2019 – 140 BPM, Tate Modern, Londyn
- 2000 – After the Wall, Hamburger Bahnhof, Berlin
- 1996 – Delikatesy Avantgarde, Kunstraum, Düsseldorf
- 1995 – Antyelekcja technodemonstracja, Forty, Gdańsk/Kijów
- Indywidualne
- Wizja – cytaty z analizy Łucji Iwanczewskiej
- (Źródło: Łucja Iwanczewska, (Techno)transformacja. Opowieść o próbie terenowej, Uniwersytet Jagielloński)
- „C.U.K.T. było sympozjum nowoczesności i laboratorium –eksperymentalnym przedefiniowaniem istniejących gier kulturowych oraz projektowaniem nowych.”
- „Techno było narzędziem i językiem – forma ekspresji pokoleniowej,strategia organizacyjna, metoda finansowania i polityczna deklaracja.”
- „Artyści C.U.K.T. próbowali powołać Uniwersytet Cyborga – miejsce kształcenia nowego społeczeństwa demokratycznego, obywatelskiego i technologicznie świadomego.”
- „Kultura techniczna to nie tylko twórczość, ale system kontroli informacji.Jej wartości to: obiektywność, profesjonalizm, standaryzacja, postęp i ekonomizacja relacji międzyludzkich.”
- „Działania C.U.K.T. były próbą ustanowienia społeczeństwa przez sztukę,techno, informację i eksperyment.”
- Deklaracja systemowa:
- C.U.K.T. nie tworzy, C.U.K.T. uzmysławia.