C.U.K.T.

  • Nazwa:
    • C.U.K.T.  Centralny Urząd Kultury Technicznej
  • Status:
    • Meta-narodowa instytucja artystyczno-polityczna
  • Rok założenia:
    • 1995, Gdańsk
  • Założyciele:
    • Robert Mikołaj Jurkowski, Artur Kozdrowski, Jacek Niegoda, Adam Virus Popek, Rafał Grabowski, Piotr Wyrzykowski
  •  
  • Z manifestu C.U.K.(1995):
    • Eliminacja infoapartheidu
    • Transformacja kultury w kulturę techniczną
    • Walka o prawa maszyn i walka z technofobią
    • Maszyna jako autor
    • Projektowanie systemów zarządzania informacją
    • Ustanowienie nowego porządku demokratycznego opartego na technologii
  •  
  • Metody działania
    • Technorozrywka jako propaganda systemowa
    • Masowe wydarzenia rave jako format polityczno-estetyczny
    • Działania edukacyjne i infiltracja instytucji publicznych
    • Własne dokumenty, pieczęcie i systemy reprezentacji
    • Zakładanie nieformalnych instytucji (np. Uniwersytet Cyborga)
    • Bio-stymulacja świadomości społecznej

  • Najważniejsze wydarzenia
    • 1994  pra-C.U.K.T. prekursorskie działanie M. R. Jurkowski & P.Wyrzykowski, 120h Mega Techno Obecności  Sztuka to przestrzeń kultowa lub nie ma sztuki, Galeria Chwilowa, Konin
    • 19952000  seria technodemonstracji i interwencji artystycznych w przestrzeni publicznej
    • 2000  kampania prezydencka Wiktorii Cukt i uruchomienie programu OSW
    • 2024  reaktywacja idei w postaci Wiktorii Cukt 2.0
    •  
  •  
  • Wystawy
    • Indywidualne
      • 2000  Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, Łaźnia, Gdańsk; Muzeum Sztuki, Łódź; Zachęta, Warszawa
    • Zbiorowe
      • 2024  Rave: Recharge, Southbank Centre, Londyn
      • 2019  140 BPM, Tate Modern, Londyn
      • 2000  After the Wall, Hamburger Bahnhof, Berlin
      • 1996  Delikatesy Avantgarde, Kunstraum, Düsseldorf
      • 1995  Antyelekcja technodemonstracja, Forty, Gdańsk/Kijów
  •  
  • Wizja  cytaty z analizy Łucji Iwanczewskiej
  • (Źródło: Łucja Iwanczewska, (Techno)transformacja. Opowieść o próbie terenowej, Uniwersytet Jagielloński)
    • C.U.K.T. było sympozjum nowoczesności i laboratorium eksperymentalnym przedefiniowaniem istniejących gier kulturowych oraz projektowaniem nowych.
    • Techno było narzędziem i językiem  forma ekspresji pokoleniowej,strategia organizacyjna, metoda finansowania i polityczna deklaracja.
    • Artyści C.U.K.T. próbowali powołać Uniwersytet Cyborga  miejsce kształcenia nowego społeczeństwa demokratycznego, obywatelskiego i technologicznie świadomego.
    • Kultura techniczna to nie tylko twórczość, ale system kontroli informacji.Jej wartości to: obiektywność, profesjonalizm, standaryzacja, postęp i ekonomizacja relacji międzyludzkich.
    • Działania C.U.K.T. były próbą ustanowienia społeczeństwa przez sztukę,techno, informację i eksperyment.
    •  
  • Deklaracja systemowa:
    • C.U.K.T. nie tworzy, C.U.K.T.  uzmysławia.