Gleba i przyjaciele
Tytuły prezentowane w U–jazdowski Kino jako filmowy kontekst dla wystawy Gleba i przyjaciele można traktować jako luźne rozwinięcie podejmowanych na niej wątków. Tak, jak różna jest skala, w której autorki koncepcji kuratorskiej przyglądają się glebie, tak odrębne są perspektywy, z których będziemy ją oglądać na ekranie.
W przypadku filmów Mannvirki, Pod ziemią , czy Król Maciuś Pierwszy będzie to duże zbliżenie. Kamera zjedzie dosłownie w głąb ziemi, a na bardzo bliskim planie przyjrzymy się materii – w rozkwicie i rozpadzie – oraz budowie roślin i procesom geologicznym. W szerszym obiektywie łatwiej będzie uchwycić skomplikowaną relację między człowiekiem a innymi istotami, naturą i kulturą (Tylko na Ziemi, Siła ognia) oraz dostrzec ekologiczne konsekwencje zarządzania ziemią w mikro- i makroskali (Zbieracze i zbieraczka). Wreszcie, zobaczymy ziemię z perspektywy osób, które żyją z jej uprawy oraz w optyce zgoła przeciwnej – okiem kapitalistów, dla których ziemia jest tylko towarem i obiektem spekulacji, a pracujący na niej drobni rolnicy – przedmiotem wyzysku (Alcarràs, Harvest, Szczęśliwy Lazzaro).