Kino plenerowe w Nowej Szkole (New School) w Kopicach
Wspólnie z Trafostacją Sztuki w Szczecinie i Nową Szkołą w Kopicach, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz U–jazdowski Kino zapraszają na plenerowe kino w wyjątkowej scenerii.
Spotkanie rozpocznie się o godzinie 14:00 pod TRAFO, skąd uczestnicy wyruszą na plażę w Czarnocinie, oddaloną o dwadzieścia minut spacerem od miejsca pokazu. Wieczorem, o 19:00, zaprezentowane zostaną dwa filmy z kolekcji U–jazdowskiego.
Noor Abed w filmie Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę (2021) opowiada o roli folkloru w odzyskiwaniu pamięci i budowaniu wspólnoty. Anna Konik w dokumencie Obłoki płyną nad nami (2018) przywołuje natomiast historię i tożsamość mieszkańców Dobrodzienia, łącząc osobiste opowieści z obrazem miejsc i archiwaliami.
Po projekcjach przewidziane jest ognisko, a o 23:00 powrót do Szczecina. Na miejscu czekać będą lokalne przekąski przygotowane przez Koło Gospodyń Wiejskich „Kopiczanki” w cenie 5 zł (płatność gotówką). Dojazd spoza Szczecina we własnym zakresie. Dla zainteresowanych noclegiem Nowa Szkoła zapewnia kamping z miejscem na namiot, zimnym prysznicem oraz dostępem do kuchenki gazowej.
HARMONOGRAM:
14:00 – zbiórka pod TRAFO w Szczecinie i zorganizowany przejazd na plażę w Czarnocinie (20 min piechotą od miejsca pokazu)
19:00 – pokaz filmowy
21:00 – ognisko
23:00 – zorganizowany powrót do Szczecina (pod TRAFO)
W ramach pokazu plenerowego zaprezentujemy dwa filmy z kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego:
Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę, reż. Noor Abed, Palestyna 2021, 20’
Sceny aranżowane w filmie Noor Abed „Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę” oparte są na podaniach ludowych Palestyny. Artystka bada w nim rolę folkloru oraz jego związki z alternatywnymi wzorcami społecznymi i przedstawieniowymi w Palestynie.Pyta, na ile może on stać się narzędziem emancypacji zdolnym do obalenia dominujących dyskursów, oraz jak ludzie mogą odzyskać swoją historię i na nowo opowiedzieć swoją rzeczywistość. Film eksploruje potencjał formowania społeczności i siłę pamięci, która nie potrzebuje pomników, do decentralizowania utrwalonych obrazów, pamięci wolnej od pomników.Praca Noor Abed została zrealizowana podczas rezydencji artystycznej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w latach 2020-2021.
Noor Abed urodziła się w Jerozolimie w 1988 roku. Jest autorką filmów i projektów interdyscyplinarnych. Bada takie pojęcia jak choreografia i wyobrażone relacje między jednostkami, tworzy sytuacje, w których możliwości społeczne są ćwiczone i wykonywane. W 2020 roku założyła – wraz z Larą Khaldi – School of Intrusions, platformę edukacyjną w Ramallah w Palestynie. W latach 2015—2016 Abed była studentką Independent Study Program w Whitney Museum w Nowym Jorku, a w latach 2016—2017 brała udział w HWP Home Works Program – Ashkal Alwan w Bejrucie. Otrzymała tytuł licencjata z Międzynarodowej Akademii Sztuki w Palestynie oraz tytuł magistra sztuki z Kalifornijskiego Instytutu Sztuki w Los Angeles. Rezydentka i stypendystka wielu międzynarodowych programów, m.in. Skowhegan School of Painting and Sculpture w Maine, Documenta (13) w Kassel, University of Ideas – UNIDEE w Bielli, Cité Internationale des Arts w Paryżu, czy Raw Material Company w Dakarze.
Obłoki płyną nad nami, reż. Anna Konik, Polska 2018, 89'
Obłoki płyną nad nami Anny Konik to artystyczny dokument filmowy, który powstał z potrzeby zapisania historii i doświadczeń pewnej lokalnej społeczności – ludności żydowskiej, polskich przesiedleńców z terenów obecnej wschodniej Ukrainy oraz mniejszości niemieckiej - budującej tożsamość małego miasteczka na Górnym Śląsku o dźwięcznej nazwie Dobrodzień (Guttentag). Artystka zbudowała filmową opowieść z mikronarracji ludzi z różnych generacji żyjących w Dobrodzieniu przed II wojną światową, w czasie wojny, a później w PRL-u, z zachowanych zdjęć, relacji z gazet i kronik, oddała też głos lokalnej architekturze i przyrodzie, zmieniającym się w zgodzie z następującymi po sobie porami roku. Jednak najważniejsza w tym utworze jest tracąca pamięć matka artystki, której postać pojawia się na ekranie jak refren. To ona stała się punktem wyjścia do przyjrzenia się demencji kolektywnej w kontekście historycznych, politycznych i społecznych zdarzeń. Luki w historii, zamazywanie faktów, wypieranie z pamięci, to jedynie część procesu przemijania i zmian.
Anna Konik tworzy wideoinstalacje, obiekty, uprawia wideo, fotografię, rysunek. Mieszka i pracuje w Berlinie, Warszawie oraz Dobrodzieniu. Studiowała na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowniach prof. Grzegorza Kowalskiego i Krzysztofa M. Bednarskiego, gdzie w 2000 roku obroniła pracę dyplomową. W 2012 uzyskała tytuł doktora sztuk pięknych na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii warszawskiej ASP. W roku 2009 była nominowana do nagrody Deutsche Banku Spojrzenia 2009 oraz do Paszportu Polityki. W tym samym roku została zaproszona przez prof. Horsta Bredekampa, jako pierwsza wizualna artystka, do prowadzenia zajęć w ramach profesury gościnnej im. Rudolfa Arnheima w Instytucie Sztuki i Historii Obrazu (Institut für Kunst- und Bildgeschichte) na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie.
Współorganizatorzy: Nowa Szkoła/New School, TRAFO Trafostacja Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Więcej
Noor Abed, Our songs were ready for all wars to come, 2021, video, Kolekcja Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Narodowa kolekcja sztuki współczesnej.
Anna Konik, Obłoki płyną nad nami, 2018, video, Kolekcja Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Narodowa kolekcja sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.