Powiększenie
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
Powiększenie [ Blow-Up], reż. Michelangelo Antonioni, Wielka Brytania / USA / Włochy 1966, 111'
Czy to możliwe, by wraz z upływem lat film nie starzał się, a wręcz zyskiwał na aktualności? Zanurzeni w czasach wszechobecnego relatywizmu i tzw. post-prawdy przekonajmy się, jak Michelangelo Antonioni w powstałym ponad sześćdziesiąt lat temu Powiększeniu przewiduje kierunek, w którym zmierza otaczająca nas rzeczywistość. Przewiduje z trafnością, która może nas zachwycić, ale i przerazić.
Młody fotograf robi karierę w branży modowej. Pewnego razu przypadkowo utrwala na swych zdjęciach spotkanie dwojga kochanków, co wywołuje sprzeciw sfotografowanej kobiety. Jak się jednak okazuje, na zdjęciach zostało utrwalone coś, co miało pozostać tajemnicą…
Dekadencki Londyn i czasy seksualnej rewolucji lat sześćdziesiątych stają się scenerią pierwszego filmu, który włoski mistrz zrealizował poza swą ojczyzną. Film stał się wydarzeniem Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie przyznano mu Złotą Palmę. Obok wiernego zapisu ducha ówczesnej epoki, rewolucyjnych eksperymentów formalnych i gatunkowych, a także uniwersalnej refleksji autotematycznej, Powiększenie stało się niewyczerpaną przez kolejne dekady studnią filozoficznych i etycznych analiz, przemyśleń i interpretacji.
W jaki sposób Antonioni igra z zasadami kina gatunkowego?
Na czym polega autotematyzm Powiększenia?
Jak odbieramy przesłanie filmu z dzisiejszej perspektywy?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertką naszego klubu, Dianą Dąbrowską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Powiększenie? Chcemy poznać Waszą opinię!
Diana Dąbrowska
urodzona na południu Włoch filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka imprez filmowych i przeglądów, dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku (od 2019 roku). Jej teksty i felietony ukazują się m.in. na Filmwebie, w Miesięczniku ZNAK, Ekranach i Miesięczniku KINO. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego. Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) „Kino włoskie po 1980 roku” (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2018). Autorka podcastu "Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”, w którym wystąpili m.in. Agnieszka Holland, Janusz Zaorski, Michał Oleszczyk i Mikołaj Jazdon. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie dla krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2020), nagrody publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych (2020) oraz Nagrody im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina (2018). W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. Jej największym skarbem jest Kędziorek – psi przyjaciel, pieszczoch, powszechnie znany najlepsi psi filmoznawca i bywalec wielu festiwali filmowych.