08/05/2023
pokaz filmu i dyskusja
Tron we krwi
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Tron we krwi
-
[Kumonosu jô], reż. Akira Kurosawa, Japonia 1957, 110'
-
- Japoński Szekspir Kina wreszcie w klubie filmowym {OD–JAZD}! Akira Kurosawa – przez dekady uznawany za jednego z kilku gigantów kina obok Bergmana, Buñuela, Felliniego czy Wellesa. Pisano, że jest filmowcem absolutnym, którego niepowtarzalna umiejętność „czucia” ruchomych obrazów doprowadziła do powstania jednego z najbardziej imponujących reżyserskich dorobków w historii kinematografii.
- Oto waleczny samuraj Washizu pragnie zrealizować usłyszaną od leśnej zjawy przepowiednię, według której zostanie królem. Droga do wypełnienia proroctwa okaże się jednak unurzana we krwi.
- Uniwersalność historii o destrukcyjnej sile niepohamowanej ambicji, niezwykły potencjał interpretacyjny oraz bogactwo adaptacyjnych możliwości – wszystkie te czynniki sprawiły, że ekranizacji szekspirowskiego Makbeta podejmowano się na całym świecie. Ale wersja Kurosawy okazała się jedną z najciekawszych i najważniejszych. Dzięki przeniesieniu akcji na grunt japoński oraz wykorzystaniu reguł teatru nō, historia Makbeta staje się opowieścią o ujawnianiu ludzkiej natury, wcześniej skrytej pod maską reguł i konwenansów oraz niszczącej sile strachu, który zniewala i prowadzi do nieuchronnej klęski.
- Jakie adaptacyjne techniki zastosował Kurosawa?
- Czy Tron we krwi oddaje ducha szekspirowskiego dramatu?
- Na czym polegają reguły japońskiego teatru nō wykorzystane w filmie?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z nasza klubową ekspertką prof. Olgą Katafiasz. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Tron we krwi? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Prof. Olga Katafiasz
- Teatrolożka i filmoznawczyni, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W latach 1995-2008 pracowała w redakcji „Gazety Teatralnej Didaskalia”, gdzie nadal regularnie publikuje eseje i recenzje. Autorka szkiców poświęconych związkom literatury, teatru, filmu oraz książek: Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha (2005), Słownik wiedzy o filmie (z Joanną Wojnicką, 2005, 2008), Krzysztof Globisz. Notatki o skubaniu roli (2010), Shakespeare i kino: strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe (2012). W serii „Literatura na ekranie” redagowała tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a (2017). Obecnie pracuje nad książką o twórczości Quentina Tarantino, a na bezludną wyspę zabrałaby Django i Okno na podwórze Hitchcocka.
Dziś w U–jazdowskim