21/03/2022
pokaz filmu i dyskusja
Ziemia obiecana
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Ziemia obiecana
-
reż. Andrzej Wajda, Polska 1974, 179'
-
- Są młodzi, pełni energii, nadziei i złudzeń. Chcą zawojować świat!
- Łódź, europejska stolica bawełny, koniec XIX wieku. Trzej przyjaciele – Karol, Maks i Moryc – zakładają fabrykę. Ale realizacja upragnionego celu będzie trudniejsza, niż sądzili, a ceną walki o wielką fortunę okaże się rezygnacja z młodzieńczych ideałów i przejmowanie bezwzględnych reguł rodzącego się kapitalizmu w jego najdzikszej wersji.
- Najlepszy polski film wszech czasów – tak określa się zrealizowaną przez Andrzeja Wajdę z zapierającym dech rozmachem filmową adaptację powieści laureata Nagrody Nobla Władysława Reymonta. Epicka, piękna i okrutna opowieść o cenie sukcesu, w której zobaczyć możemy plejadę polskich aktorów prawdopodobnie w swych życiowych rolach trójki zaprzyjaźnionych przemysłowców: Polaka (Daniel Olbrychski), Żyda (Wojciech Pszoniak) i Niemca (Andrzej Seweryn), a także w rolach drugoplanowych, z Kaliną Jędrusik na czele.
- Nominowane do Oscara dzieło to także przejmujący obraz dylematów, których znaczenie nie przemija, a może nawet narasta…
- Czy Ziemia obiecana to rzeczywiście najlepszy polski film wszech czasów?
- W czym tkwi sekret adaptacji doskonałej?
- Dlaczego film Wajdy w niektórych kręgach w USA zyskał opinię „antysemickiego”?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, krytykiem filmowym i historykiem, Lesławem Czaplińskim. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której to Wy będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Ziemia obiecana? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Lesław Czapliński
- Historyk idei, krytyk muzyczny, teatralny i filmowy, eseista i publicysta. Tłumacz literatury francuskiej i włoskiej. Autor licznych tekstów z zakresu korespondencji sztuk, mitów tradycyjnej kultury, związków między sferą obrzędową i widowiskową, a także systemami religijnymi i współczesnymi ideologiami oraz ich oddziaływaniem perswazyjnym na gruncie języka i mediów. Autor książek: Pasoliniego kino śmierci (1992), Sarkis Paradżanian (1998), W kręgu operowych mitów (2003). Członek Stworzyszenia Filmowców Polskich, juror FIPRESCI. Mieszka w Krakowie. Bliskie jest mu kino autorskie, wyrażające osobowość twórcy, a zarazem przywiązujące duże znaczenie do strony formalnej, oryginalności stylistycznej, dzięki czemu nie jest tylko zapisem ulotnej teraźniejszości, ale pozwala oprzeć się niszczącemu upływowi czasu.
- Historyk idei, krytyk muzyczny, teatralny i filmowy, eseista i publicysta. Tłumacz literatury francuskiej i włoskiej. Autor licznych tekstów z zakresu korespondencji sztuk, mitów tradycyjnej kultury, związków między sferą obrzędową i widowiskową, a także systemami religijnymi i współczesnymi ideologiami oraz ich oddziaływaniem perswazyjnym na gruncie języka i mediów. Autor książek: Pasoliniego kino śmierci (1992), Sarkis Paradżanian (1998), W kręgu operowych mitów (2003). Członek Stworzyszenia Filmowców Polskich, juror FIPRESCI. Mieszka w Krakowie. Bliskie jest mu kino autorskie, wyrażające osobowość twórcy, a zarazem przywiązujące duże znaczenie do strony formalnej, oryginalności stylistycznej, dzięki czemu nie jest tylko zapisem ulotnej teraźniejszości, ale pozwala oprzeć się niszczącemu upływowi czasu.