30/03/2023
panel dyskusyjny

Renesans duchowości

 

Spotkanie z Lubomirem Arsovem, Darią Hlazatovą i Łukaszem Murzynem

  • Renesans duchowości

  • Przed nadejściem epoki Oświecenia sztuka służyła wyższym celom: ilustrowała Biblię i przekształcała moc wiary w obrazy wzniosłego piękna. Michał Anioł w swoich najsłynniejszych dziełach zrealizowanych na zlecenie Kościoła Katolickiego – fresku na suficie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie i posągu Dawida prezentowanym teraz w Galerii dell’Accademia we Florencji – przedstawiał biblijne postaci i proroków. W wielu kulturach na całym świecie sztuka ludowa była przejawem zbiorowej podświadomości wyrażonej poprzez opowieści, rytuały i mity religijny synkretyzm pogańskiej lub panteistycznej duchowości i chrześcijaństwa.

  • W Europie Środkowo-Wschodniej sacrum w sztuce stawiło czoła zachodniej oświeceniowej filozofii, co pokazują niedawno otwarte wystawy: Nowy początek. Modernizm w II RP w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz M.K. Čiurlionis: Between Worlds w Dulwich Picture Gallery w Londynie, przedstawiająca prace tworzącego na początku XX wieku w Warszawie litewskiego artysty, kompozytora i teozofa, M.K. Čiurlionisa.
  • Sztuka Michała Anioła była prawdziwym odzwierciedleniem Księgi Rodzaju – „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz” (Rdz 1,27), podczas gdy sztukę islamską cechuje abstrakcyjna geometryczna estetyka – w sunnickiej tradycji wszelkie reprezentacje Allaha i jego wysłannika Mahometa są surowo zabronione, a duchowość wyraża się poprzez abstrakcję, światło i formę.

  • W trakcie każdego konfliktu zbrojnego sacrum staje się polem bitwy. Zaproszona do udziału w dyskusji ukraińska artystka Daria Hlazatova doświadcza życia w warunkach wojny, które przerywane jest przez bombardowania. Jej prace – inspirowane symbolizmem, sztuką ludową i tańcem ekspresyjnym – nabierają walorów duchowej broni przeciwko współczesnej Rosji,  są wyrazem odczuwanego przez nią moralnego obowiązku dzielenia się tym, czego doświadcza ona, jej rodacy i jej kraj, Ukraina.

  • Inny gość, Lubomir Arsov, urodzony w Bułgarii i mieszkający w Toronto artysta, przygląda się możliwościom zmiany i duchowego przebudzenia z beznadziejnego, dystopijnego świata zdominowanego przez technokratyczny korporacjonizm. Jego animacja IN-Shadow – A Modern Odyssey (2017) ma już ponad pięć milionów wyświetleń w serwisie YouTube.

  • Polski artysta i kurator Łukasz Murzyn jest rzadkim przykładem współczesnego artysty-katolika, który tworzy instalacje, wideo i performanse dotyczące religii, dziedzictwa kulturowego i kryzysu cywilizacji. W Wielkiej Brytanii artysta Alastair Gordon, współzałożyciel Morphē Arts, zachęca do dialogu chrześcijaństwa ze sztuką współczesną. Jak mówi: „Jestem chrześcijaninem i artystą. Moja wiara oddziałuje na każdą dziedzinę mojego życia, także na moją działalność twórczą, ale nie sądzę, żeby patrząc na mój obraz, od razu można było powiedzieć, że jestem chrześcijaninem”.

  • Zapraszamy publiczność i gości do zastanowienia się, dlaczego w świecie sztuki współczesnej jest tak niewielu twórców chrześcijańskich, w przeciwieństwie do artystów, którzy są chrześcijanami, ale „na ogół się z tym nie afiszują”. Obserwujemy w ostatniej dekadzie wzrost zainteresowania współczesnych artystów pogaństwem i fascynację magią, ale w jaki sposób religie abrahamowe – judaizm, chrześcijaństwo i islam – są przedstawiane we współczesnej sztuce? Czy akt poddania się i kontemplacji idei wieczności jest jeszcze możliwy w sztuce? Czy sacrum i metafizyka zanikły w sztuce jak boskie światło w epoce Oświecenia, powstania komunizmu, hegemonii kapitalizmu, narodzin nowoczesnego świata, czy też przeciwnie, jesteśmy świadkami ich renesansu?

  • Zapraszamy do wysłuchania opinii naszych gości na te tematy w odniesieniu do ich praktyki artystycznej, a także do wzięcia udziału w dyskusji.

Cykl spotkań sfinansowany ze środków
Partnerzy
Partnerzy medialni
30/03/2023
18:30