Unieważnić kulturę rosyjską!?
Spotkanie z Andriejem Moskwinem i Tiffany Jenkins
Prof Andriej Moskwin
urodził się na Białorusi. Jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Profesor Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, pisał również dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji.
Dr Tiffany Jenkins
socjolog, historyk sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się analizą procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych. Dziennik „The Sunday Times” zrecenzował publikację, jako „wybitne osiągnięcie, wywarzone, wszechstronne i trafne”. Dr Jankins jest również autorką książki Contesting Human Remains in Museum Collections: The Crisis of Cultural Authority oraz redaktorką Political Culture: Soft Interventions and Nation Building. Przez ponad 5 lat przygotowywała felietony dla „The Scotsman”. Pisała dla „Financial Times”, „Guardian”, „Observer” i „Spectator”. W BBC Radio 4 występowała w programie „Beauty and the Brain”, w którym badała, co nauka może nam powiedzieć o sztuce. Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.
Manick Govinda
jest niezależnym pisarzem, mentorem artystów, wykładowcą, kuratorem i konsultantem artystycznym. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swoj krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.
Agnieszka Kolek
jest artystką, kuratorką i współzałożycielką londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku. Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.