Aktywacja Kolekcji, czyli bliskie spotkanie z dziełem sztuki
Prace Marka Kijewskiego
-
Magazyn Studyjny Kolekcji to miejsce, w którym w kameralnych warunkach można zapoznać się z wybranymi pracami współczesnych artystów, pochodzącymi z budowanej od 1992 roku Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W trzech specjalnie zaaranżowanych salach powstał otwarty dla zwiedzających, nowoczesny magazyn dzieł sztuki, gdzie kluczowa jest możliwość obejrzenia prac z bliska oraz rozmowa o tych wyjątkowych obiektach.
-
Znajduje się tu ponad sto prac – obrazów, rzeźb i instalacji – zarówno klasyków, jak i młodych artystów i artystek z Polski i z zagranicy. Można zobaczyć tu prace Pawła Althamera, Erica Andersena, Krzysztofa M. Bednarskiego, Martina Creeda, Edwarda Dwurnika, Anety Grzeszykowskiej, Thomasa Hirschhorna, Zuzanny Janin, Marka Kijewskiego, Josepha Kosutha i Ilyi Kabakowa, Małgorzaty Mirgi-Tas, Romana Opałki, Joanny Rajkowskiej, Jadwigi Sawickiej, Romana Stańczaka, Pawła Susida, Krzysztofa Zarębskiego i wielu innych twórców. Większość z tych dzieł była pokazywana już wcześniej na wystawach w Zamku Ujazdowskim.
-
- Magazyn mogą odwiedzać małe, zorganizowane grupy oraz indywidualni goście, w tym specjaliści zajmujący się sztuką współczesną, kuratorzy i studenci historii sztuki.
- Aktywacja Kolekcji, czyli bliskie spotkanie z dziełem sztuki, to cykl 45 minutowych spotkań, na których kuratorka opowie gościom o wybranych pracach przechowywanych w Magazynie Studyjnym Kolekcji, twórcach tych dzieł oraz kontekstach i historii ich powstania. Punktem wyjścia dla styczniowego spotkania będą niezwykłe prace Marka Kijewskiego (1955–2007): Pierwszy porządek (1992), Herma (1994), Krzemień z Syberii (1995), Fred Flintstone z Knossos (1995). Artysta badał możliwości współczesnej rzeźby, korzystając przy tym z różnych estetyk i sposobów tworzenia narracji oraz ich kontekstów w przestrzeni ponowoczesnej kultury. Jego twórczość charakteryzuje duch poszukiwań i eksperymentów – Kijewski nie wahał się wykorzystywać w rzeźbach tak nietradycyjnych materiałów, jak klocki Lego, orzechy, strusie pióra, landrynki, a także substancje i rośliny o działaniu halucynogennym. W swojej sztuce często odwoływał się także do aspektów duchowych, religijnych, nawiązywał do mistycznych tekstów Pawła Floreńskiego i tradycji ikony.