Piotr Peszat – Imaginary Soundscape / Aleksandra Słyż – Aether
Wykonawcy:
- Aleksandra Słyż, Piotr Peszat – elektronika, dźwięki otoczenia
- Małgorzata Mikulska – flet
- Biuro Dźwięku Katowice – kompozycja, wielokanałowy audio playback i live electronics
20. FESTIWAL MUZYKI IMPROWIZOWANEJ „AD LIBITUM”
Jubileuszowy 20. Festiwal Ad Libitum (Warszawa, 11–15/09/2025) skupiać się będzie wokół kategorii OBECNOŚCI, łącząc gatunki takie jak swobodna improwizacja, muzyka nowa, sztuka dźwięku, sztuka radia i poszerzając nasze rozumienie muzycznej improwizacji. Hasło festiwalu wiąże się z eksploracją różnych wymiarów przestrzeni koncertowych, a nawet parkowych oraz różnych form obecności w nich muzyków – poprzez klasyczne występy, nagrania, fale radiowe, improwizację na specjalny system wielogłośnikowy, sceniczną prezencję wybranych instrumentów.
Na swe dwudziestolecie Ad Libitum mocno zaznacza swą obecność! 20. festiwal to powroty – m.in. do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w którego Sali Widowiskowej im. W. Krukowskiego (Laboratorium) i wielu innych przestrzeniach, łącznie z dziedzińcem i cysterną, gościliśmy przez lata.
W niedzielę, 14/09, o 17:00 publiczność festiwalowa i przypadkowi spacerowicze zostaną zaproszeni do wsłuchania się w dźwiękową interwencję dwojga kompozytorów – Aleksandry Słyż i Piotra Peszata – w parkowo-miejską sonosferę otoczenia Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Inspiracją dla stworzenia tej kompozycji site-specific z elementami improwizacji są wyjątkowe możliwości wielokanałowego systemu oferowanego przez Biuro Dźwięku Katowice 2.0, zaprojektowanego do sonicznych doświadczeń plenerowych, skonfrontowane z żywym instrumentem – fletem Małgorzaty Mikulskiej (Spółdzielnia Muzyczna).
Aleksandra Słyż i Piotr Peszat to gorące nazwiska polskiej sceny muzyki współczesnej. Ona poszukuje połączeń między dźwiękami akustycznymi i syntetycznymi w naturalnych systemach strojenia, konstruuje bogate, złożone struktury dronowe, mikrotonowe. On – kompozytor i artysta sztuki dźwięku – łączy elementy muzyki instrumentalnej, elektronicznej z multimediami oraz tradycją performansu i sztuki konceptualnej.