rezydencja: kwiecień–lipiec 2022
Donghwan Kam (Korea Południowa)
-
Donghwan Kam
- (ur. 1985) za pomocą doświadczeń i mediów wizualnych, często związanych z zagadnieniem upływu czasu, bada fenomen bycia razem [oryg. togetherness]. Od dwóch lat pracuje nad projektami, które skupiają się na praktykach opieki i dbania o innych. W 2019 roku w Rijksakademie w Amsterdamie w ramach rezydencji artystycznej stworzył ogólnodostępną kuchnię, gdzie gotował i dzielił się jedzeniem z innymi rezydentami, przyjmując rolę gospodarza i woźnego. Dzięki tej pracy stworzył własną metodologię praktyki artystycznej – Inhabiting, Maintenance, and Caretaking [Zamieszkiwanie, kultywowanie i opieka].
- Zazwyczaj program rezydencji artystycznych polega na tym, że artyści przyjeżdżają i zamieszkują daną przestrzeń, wchodzą w interakcje z innymi artystami, czy przestrzenią, a następnie wyjeżdżają. W pewnym sensie ślady obecności artystów lub pozostałości ich relacji często pozostają obecne w przestrzeni rezydencji po jej zakończeniu i w ten sposób trafiają, często niezauważane i nierozpoznane, do nowo przybyłych artystów i artystek.
- Donghwan przywiezie do Warszawy drzewo figowe. Wyhodował je z gałęzi, jaką otrzymał od amerykańskiego artysty Iana Page’a i przez rok kultywował w Amsterdamie. W 2021 roku Amy Pekal, była rezydentka U–jazdowskiego obecnie mieszkająca w Holandii, zainicjowała projekt, w ramach którego wraz z innymi rezydentami i rezydentkami skonstruowała zewnętrzną skrzynkę kompostową i wprowadziła artystów oraz pracowników instytucji w tajniki praktyk kompostowania.
- Podczas pobytu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Donghwan stworzy „ekologiczną relację” – połączy figowe drzewo Iana z kompostem Amy i stworzy serię prac, które jako forma opieki będą miały na celu kultywowanie tej relacji.
- Kuratorka
- Marianna Dobkowska
Fot. Yuliia Frolova