Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Rudiments. Podstawowe zasady
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski ma przyjemność zaprezentować nowy indywidualny projekt brytyjskich artystów Adama Broomberga oraz Olivera Chanarina. Wystawa zatytułowana Podstawowe zasady prezentuje fotografie, film oraz performans, które eksplorują napięcia między dyscypliną a przypadkiem, precyzją i chaosem, empatią i mimowolną przyjemnością, czerpaną z oglądania cudzego bólu.
Kluczową pracą na wystawie jest film zatytułowany Rudiments (Podstawowe zasady), przy którego tworzeniu artyści współpracowali z grupą kadetów przebywających na obozie wojskowym na przedmieściach Liverpoolu. Nie jest do końca jasne, czy sceny, które oglądamy, zostały zaaranżowane przez artystów, czy też jedynie dokumentują rutynowe praktyki szkolenia. Absurdalna i niepokojąca obecność błazna – mrocznego klauna, którego występ balansuje na skraju wulgarności, radykalnie wystawia na próbę militarne kody i zakłóca starannie zaplanowane układy zbiorowej choreografii. Film Broomberga & Chanarina kieruje uwagę na formujący moment dzieciństwa i wczesnej młodości, a jego intensywny rytm wyznacza utwór na perkusję w wykonaniu amerykańskiego muzyka znanego jako Kid Millions.
Dwie serie prac dominują w pozostałych galeriach. Pierwsza pokazuje studia pocisków, które połączyły się w powietrzu. Te nieprawdopodobne obiekty zostały znalezione na polach bitew podczas wojny secesyjnej w USA i uważa się, że skutecznie uratowały życie dwóch żołnierzy. W ramach drugiego cyklu Broomberg & Chanarin sfotografowali pryzmaty wojskowe, kawałki szkła optycznego, które wykorzystuje się w celownikach broni precyzyjnej. Przemoc rozprzestrzenia się za pomocą tych materiałów: złączonych bryłek ołowiu i szkła kryształowego o ostrych krawędziach.
Władza, jej narzędzia i mechanizmy fascynują Adama Broomberga & Olivera Chanarina. Ich praktyka artystyczna często prowadzi do bezpośredniego zaangażowania w relacje ze strukturami władzy w ramach tworzenia i wykorzystywania obrazów. Tak było w przypadku ich akredytacji jako reporterów w ramach misji wojskowej w Afganistanie u boku brytyjskiej armii (The Day Nobody Died), w trakcie której, zamiast fotografować dramatyczne wydarzenia, skupili się na instrumentalnej roli fotografów na linii frontu, towarzyszących im rytuałów i protokołów dokumentowania wydarzeń wojennych. Podobnie podczas quasi-antropologicznej wyprawy do Gabonu artyści odrzucili oficjalne zadanie, a także konwencje fotografii dokumentalnej i użyli historycznych klisz z lat 1970., których niesławną cechą była niemożność właściwego oddania koloru ciemnej skóry. Ostatecznym efektem było jedno jedyne zdjęcie (To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light).
Artyści podważają nie tylko zadania fotografa, ale także samo medium i jego rolę jako instrumentu politycznego. Aparat nigdy nie jest neutralny i niewinny, jego fizyczne i materialne właściwości często zdradzają głębiej zaprogramowane ideologiczne zadania. O tym opowiadały projekty To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light i The Polaroid Workers Revolutionary Movement, skupiające się na połączeniu technologii i polityki rasowej (w szczególności roli firm Kodak i Polaroid), a także Shtik Fleisch Mit Tzvei Eigen, odwołujący się do wykorzystania nowych technologii w systemach państwowej inwigilacji. Za każdym razem artyści odwracają tradycję dokumentalną, stawiając w centrum nie finalny zapis i jego emocjonalny efekt, lecz wielowarstwowy proces i złożoną politykę produkowania obrazów.
Film Rudiments (Podstawowe zasady) powstał we współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Forma Arts, a wsparcia udzieliło Arts Council England.
- Kuratorka
- Kaja Pawełek
- Koordynatorka
- Katarzyna Tomczak-Wysocka
Zwiastun wystawy