Zbigniew Libera
Kąpielowicz
[To read in English, click EN in the corner of the page]
Tytuł instalacji wideo Zbigniewa Libery, Kąpielowicz, pochodzi z żargonu pracowników zakładów pogrzebowych, którzy w ten pieszczotliwy sposób nazywają martwe ciało obmywane przed pogrzebem. Na telewizyjnym kineskopie, połączonym ze spiralną konstrukcją wykonaną z przezroczystych płytek ze szkła akrylowego złączonych metalowymi listwami, wyświetlany jest obraz odpływu, do którego wlewa się woda. Jak zauważa Ryszard W. Kluszczyński, surowy technologiczny wygląd pracy i poruszany przez nią temat przemijania „zderza chłód elektronicznej technologii z gorączką śmiertelnej materii”.
Zbigniew Libera
(ur. 1959) autor obiektów, instalacji, filmów wideo, fotografii i performansów. W latach 80. XX wieku działał aktywnie w środowisku łódzkim, gdzie był związany z nurtem sztuki niezależnej, między innymi ze Strychem i Kulturą Zrzuty. W tym samym czasie współtworzył grupy muzyczne NAO i Sternenhoch oraz pismo „Tango”. Uważany jest za prekursora i jednego z czołowych przedstawicieli nurtu sztuki krytycznej. Jego prace w przenikliwy i przewrotny sposób komentują tradycyjny model wychowania, kulturowe postrzeganie cielesności, kody kultury masowej, poruszają kwestie manipulowania rzeczywistości przez media.