zapowiedź

2020 w Ujazdowskim

Satyra i ironia, queer i postmedialność, fizyka i sztuka program Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 2020 roku będzie różnorodny. Publiczność zobaczy m.in. indywidualne wystawy Miet Warlop i Ursuli Mayer, przygotowaną we współpracy artystami z Palestyny ekspozycję Codzienne formy oporu oraz wystawę kuratorowaną przez kolektyw Slavs and Tatars.

Do wiosny będzie można oglądać otwarte w 2019 roku wystawy kolektywu hyslom Itte kaette. Tam i z powrotem, Bik Van der Pol O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku oraz Karola Radziszewskiego Potęga sekretów.

Maj rozpocznie się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski badaniem związków fizyki i sztuki. O wpływie człowieka na pole elektromagnetyczne Ziemi opowie wystawa Ursuli Mayer. Austriacka artystka zajmuje się relacjami pomiędzy płcią i seksualnością a nowymi technologiami.

Latem do Ujazdowskiego powróci kolektyw artystyczny Slavs and Tatars tym razem w roli kuratorów. Wystawa dotyczy satyry zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym. Grafiki, aktywistyczne interwencje, memy, stand-upy od Europy Wschodniej aż po Bliski Wschód. Satyra moralizuje, ale też krytykuje, niszczy i działa wywrotowo. Projekt powstaje we współpracy z 33. Biennale Sztuk Graficznych w Lubljanie.

Na wrzesień planowana jest wystawa Rzadkie języki, poświęcona internetowym zjawiskom literackim i kulturowym, takim jak fanfiki czy fandomy.

Pod koniec roku w Ujazdowskim zagości Miet Warlop, jedna z najbardziej znanych dziś artystek z kręgu flamandzkiego. Warlop tworzy animowane rzeźby, żywe obrazy i performanse. W jej ostatnich pracach powraca estetyka koncertu rockowego wraz z całym jego destrukcyjnym potencjałem. Projekt, jaki Warlop przygotuje dla Ujazdowskiego konfrontuje języki scenografii teatralnej i sztuk wizualnych.

Postmedialność, queer, sztuka narracyjna i choreografia w programie sztuk performatywnych pojawi się wiele różnorodnych wątków. Zobaczymy ostatni odcinek eksperymentalnego projektu PTV. Performans TV, skupionego na związkach telewizji i praktyk artystycznych. Kolejną odsłonę będzie miał program To Be Real, śledzący związki sztuki współczesnej i kultury klubowej. To nie tylko całonocne wydarzenia muzyczne, ale też dyskusje, warsztaty i wykłady poświęcone politycznym wymiarom clubbingu. Na przełomie marca i kwietnia Michał Borczuch pokaże ponownie instalację choreograficzną Bez tytułu (Znowu razem), poświęconą epidemii AIDS, żałobie i queerowym wspólnotom. To koprodukcja Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, berlińskiego teatru HAU i Nowego Teatru w Warszawie.

W programie Ujazdowskiego co roku znajdują się liczne rezydencje artystów i kuratorów z całego świata. W kwietniu zostanie otwarta wystawa Codzienne formy oporu, podsumowanie długofalowego projektu z udziałem artystów i praktyków kultury z Palestyny. Rezydenci przyglądali się codziennym gestom, obyczajom i rytuałom, które pomagają zachować człowieczeństwo i stawić opór w miejscach ogarniętych konfliktami społecznymi, politycznymi czy ekologicznymi.

Ko-lekcja wyborów to eksperyment edukacyjny, w którym widzowie za pomocą platformy internetowej dokonają wyboru prac z naszej kolekcji na wystawę, która zaplanowana jest na listopad. W 2020 roku zbiory Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski widzowie będą mogli obejrzeć również w Magazynie Otwartym Kolekcji mieszczącym się w zabytkowych piwnicach. Rozbudowywany będzie nadal portal Mediateki. Na stronie, oprócz zdigitalizowanych obiektów, znajdą się czasowe prezentacje dzieł z kolekcji w postaci wirtualnych galerii tematycznych.

Na publiczność czeka także program edukacyjny składający się z różnych formatów i adresowany do wszystkich grup wiekowych.

Przed nami też kolejny cykl wystaw młodych polskich artystów w Project Roomie. W tym roku zobaczymy nowe projekty: Kornelii Dzikowskiej, Jana Baszaka, Adeliny Cimochowicz, Piotra Brucha, Sebastiana Sebulca i Marka Wodzisławskiego.

Intensywnie zapowiada się program kinowy. W ramach cyklu Dekolonizacja ekranu zostaną pokazane eksperymentalne dokumenty na temat kolonializmu, a cykl Kino kryzysów będzie poświęcony politycznym, klimatycznym i ekonomicznym załamaniom jako koniecznej części każdej zmiany społecznej.

W 2020 roku Dział Projektów Społecznych będzie kontynuował działania związane z przestrzenią Ogrodu Miejskiego Jazdów oraz rozpocznie transdyscyplinarny projekt dotyczący emocji związanych z odchodzeniem od energetyki węglowej oraz współistnienia ludzi i innych gatunków w przestrzeni miejskiej.

Ujazdowski zaplanował na nadchodzący rok wiele publikacji. Wśród nich jest książka o Ogrodzie Miejskim Jazdów, która nie tylko podsumuje pięcioletni projekt, ale opowie też o metodach pracy z zielenią w przestrzeni publicznej. Poza tym wydane zostaną m.in.: antologia tekstów o współczesnym performansie; książka Things We Do Together. Post-Reader, dla której punktem wyjścia była wystawa Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem z przełomu 2017 i 2018 roku; II tom Art of Liberation. Studium prasoznawcze Zbigniewa Libery z materiałami opublikowanym w latach 19982007; książka Karol Radziszewski. The Power of Secrets oraz kolejne cztery wydania internetowego kwartalnika Obieg.

Więcej w zakładce Kalendarium.