15/10/2016
koncert

Christine Schörkhuber i Zorka Wolny

Prezentacja utworów z płyty 
El Hadji Sy. Siedem miniatur

 

  • Odosobnione głosy, trzaski, abstrakcyjne dźwięki niewiadomego pochodzenia to tylko niektóre ze źródeł, z których czerpały Zorka Wollny, artystka wizualna / kompozytorka z Krakowa (której prace prezentowano m.in. na festiwalu CTM Berlin oraz w ICI London) i jej współpracowniczka z Austrii, Christine Schörkhuber, niezależna artystka dźwiękowa, twórczyni filmów i muzyczka, uczestniczka rezydencji m.in. w Sankt Petersburgu, Kopenhadze, Valparaíso, Buenos Aires aby w efekcie stworzyć siedem miniatur dźwiękowych opartych na obrazach senegalskiego artysty El Hadjiego Sy. Utwory takie jak Blue Man czy Alchemy można postrzegać jako nawiązanie do eksperymentów takich pionierów GRM, jak Pierre Schaeffer czy Guy Reibel oraz do kolaży dźwiękowych autorstwa ikon undergroundu, takich jak Nurse With Wound czy Ghédalia Tazartès. Wzbogacone szerokim wachlarzem dźwięków i jednocześnie zredukowane, te krótkie utwory nie mają w sobie nic z suchych ćwiczeń akademickich i pokazują nie tylko głęboką wiedzę i biegłość we współczesnym sound arcie, lecz również tworzą gęstą atmosferę, która przenika tę urzekającą, a czasem niepokojącą muzykę. Znakomita praca dwóch silnych głosów współczesnej sceny artystycznej!
  • Wystawa stała się partyturą dla muzyki. Zorka Wollny i Christine Schörkhuber wybrały siedem dzieł z wystawy Na początku myślałem, że tańczę współczesnego senegalskiego twórcy El Hadjiego Sy i stworzyły niezwykły katalog dźwiękowy. Powstało siedem wyjątkowych miniatur muzycznych. Składnia wizualna obrazu została przetłumaczona i rozwinięta w poetykę dźwięku. El Hadji Sy dostarcza do takiego działania szczególnych pretekstów kopie płótno, skacze po nim, tańczy. Niezależenie od zachodniej tradycji sztuk wizualnych tworzy specyficzną choreografię swoich obrazów, opartą na rytmie. Interesuje go proces, nie obiekt. Interesuje go ciało widza, nie tylko jego wzrok. Interesuje go performatywność obrazu. Wollny i Schörkhuber doskonale rozpoznają trzeci, temporalno-zmysłowy wymiar obrazów El Sy. Swoimi kompozycjami poszerzają granice malarstwa.
    • (Małgorzata Ludwisiak, Dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, kuratorka wystawy El Hadjiego Sy)

 

  • O autorkach
    • Christine Schörkhuber, MA
      • Niezależna artystka multimedialna, filmowiec i muzyczka. Realizuje duże instalacje dźwiękowe w przestrzeni publicznej, a także video art, kompozycje muzyczne i performansy oparte na ciszy i hałasie. Występuje solo jako Canned Fit lub wspólnie z rozmaitymi zespołami. Jest byłą członkinią komitetu wykonawczego IG Kultur Österreich, feministycznego kolektywu muzyki elektronicznej DIY Mz. Baltazars Laboratory oraz częścią sieci muzyki improwizowanej snim. Współzałożycielka wystawy sound art Klangmanifeste.
    • Zorka Wollny
      • Artystka i kompozytorka. Jej performansy muzyczne oraz teatralne powstają w ścisłej relacji do architektury, a realizacje pokazywane są zarówno w kontekście sztuki współczesnej, teatru (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu, Festiwal Szekspirowski w Gdańsku) jak i muzyki współczesnej (CTM Festival w Berlinie, Festiwal Warszawska Jesień, Jazz & Experimental Music from Poland Stambuł-Londyn, Audio Art Festival). Pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie. Mieszka w Berlinie.

Premierowa prezentacja utworów z płyty winylowej z siedmioma miniaturami muzycznymi inspirowanymi wystawą El Hadji Sy Na początku myślałem, że tańczę

15/10/2016
17:30
Christine Schörkhuber i Zorka Wolny