Procedura antymobbingowa i antydyskryminacyjna oraz w zakresie przeciwdziałania molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu obowiązująca w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
Procedura antymobbingowa i antydyskryminacyjna oraz w zakresie przeciwdziałania molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu obowiązująca w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
( PROCEDURA)
Preambuła
W Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski zdecydowani jesteśmy zwalczać wszelkie przejawy mobbingu, molestowania i dyskryminacji oraz wszelkich niepożądanych działań, które są niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Chcemy pracować w duchu budowania społeczności wzajemnie wrażliwej i uważnej na problemy i potrzeby społeczne z poszanowaniem dóbr osobistych.
Pracownikom CSW nie wolno: mobbingować innych osób, w szczególności wykorzystując podległość i zależność służbową; dyskryminować innych osób ze względu m.in. na ich płeć, tożsamość płciową, orientację seksualną, język, światopogląd, religię lub wyznanie, przekonania polityczne, narodowość, pochodzenie etniczne, wiek, cechy genetyczne, niepełnosprawność, status ekonomiczny, przynależność i działalność związkową, czy przynależność do określonych grup społecznych; stosować w jakiejkolwiek formie molestowania słownego lub fizycznego ze względu na powyższe lub jakiejkolwiek inne okoliczności; naruszać zasad współżycia społecznego. Wymienione wyżej działania są traktowane jako rażące nadużycia obowiązków służbowych i zasad międzyludzkiego współżycia.
Komisja ds. rozwiązywania konfliktów jest organem powoływanym przez Pracodawcę w wyniku wyboru dokonanego przez Pracowników CSW. Zadaniem Pracodawcy jest wspieranie wszystkich osób i pracy Komisji ds. rozwiązywania konfliktów, a także przestrzeganie procedur będących gwarancją przeprowadzenia w sposób transparentny i uczciwy procesów zmierzających do rozwiązania konfliktu pomiędzy Pracownikami CSW. Członkowie Komisji ds. rozwiązywania konfliktów choć obdarzeni zaufaniem całego zespołu nie mają kompetencji, ani uprawnień do orzekania w sprawie winy lub niewinności którejś ze stron konfliktu. Zadaniem Komisji jest ustalenie czy doszło do niewłaściwego postępowania i wskazywanie sposobów zapobiegania niewłaściwym zachowaniom w przyszłości.
- Postanowienia ogólne
- W wykonaniu obowiązku wynikającego z treści z art. 943 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 poz 1465 t.j ), w celu kształtowania i pielęgnowania w środowisku pracy zasad współżycia społecznego, w tym przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i nierównemu traktowaniu w zatrudnieniu, wprowadza się w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa (zwanym dalej: „Pracodawcą” lub „CSW”) niniejszą Procedurę Antymobbingową i Antydyskryminacyjną (zwaną dalej: „Procedurą”) i zobowiązuje wszystkich pracowników i współpracowników zatrudnionych u Pracodawcy (zwanych dalej łącznie „Pracownikiem” lub „Pracownikami”) do zapoznania się z jej treścią i bezwzględnego jej przestrzegania.
- Użytym w Procedurze pojęciom, nadaje się następujące znaczenie:
- Kodeks Pracy – ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 2023 poz.1465 ).
- Mobbing – działania lub zachowania dotyczące Pracownika lub skierowane przeciwko Pracownikowi polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu Pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie Pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
- Dyskryminacja – nieetyczne działania odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne lub religijne, przynależność i działalność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.
- Molestowanie – niepożądane zachowanie stanowiące jeden z przejawów dyskryminacji, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery.
- Molestowanie seksualne – jeden z przejawów dyskryminacji ze względu na płeć obejmujący każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci Pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności Pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.
- Komisja ds. rozwiązywania konfliktów (Komisja) – organ kolegialny, powoływany przez Pracodawcę w drodze wyborów przeprowadzonych wśród Pracowników, którego zadaniem jest: analiza zgłoszonych przypadków podejrzeń mobbingu, dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego; każdego zachowania naruszającego zasady współżycia społecznego, rekomendowanie rozwiązań mających na celu powstrzymanie wyżej wymienionych zachowań; przeciwdziałanie im oraz przeciwdziałanie zdiagnozowanym czynnikom sprzyjającym mobbingowi, dyskryminacji oraz molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu, zachowaniom naruszającym zasady współżycia społecznego, wskazywanie sposobów zapobiegania im w przyszłości. W wyniku tej analizy Komisja rekomenduje podjęcie Pracodawcy stosownych działań.
- Pracownik – każda osoba fizyczna pozostająca z Pracodawcą w stosunku pracy, bez względu na podstawę zatrudnienia, rodzaj umowy o pracę czy wymiar czasu pracy.
- Pracodawca – Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, reprezentowane przez Dyrektora.
- Dyrektor – osoba powołana na stanowisko dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa.
- Zgłoszenie – zgłoszenie do Komisji ds. rozwiązywania konfliktów przypadku podejrzenia lub doświadczenia mobbingu, dyskryminacji czy molestowania, w tym molestowania seksualnego, każdego zachowania rażącego naruszającego zasady współżycia społecznego zgodnie z Procedurą.
- W wykonaniu obowiązku wynikającego z treści z art. 943 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 poz 1465 t.j ), w celu kształtowania i pielęgnowania w środowisku pracy zasad współżycia społecznego, w tym przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i nierównemu traktowaniu w zatrudnieniu, wprowadza się w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa (zwanym dalej: „Pracodawcą” lub „CSW”) niniejszą Procedurę Antymobbingową i Antydyskryminacyjną (zwaną dalej: „Procedurą”) i zobowiązuje wszystkich pracowników i współpracowników zatrudnionych u Pracodawcy (zwanych dalej łącznie „Pracownikiem” lub „Pracownikami”) do zapoznania się z jej treścią i bezwzględnego jej przestrzegania.
- Prawa i obowiązki Pracowników i Pracodawcy
- Pracodawca jest zobowiązany podejmować wszelkie przewidziane przepisami prawa działania zmierzające do przeciwdziałania i zapobiegania mobbingowi, dyskryminacji oraz molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu i każdemu zachowaniu rażąco naruszającemu zasady współżycia społecznego wśród Pracowników.
- Pracodawca zobowiązany jest do podejmowania wszelkich przewidzianych przepisami obowiązującego prawa działań zmierzających do usunięcia skutków społecznych mobbingu, dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, każdego zachowania rażąco naruszającego zasady współżycia społecznego, w szczególności do pomocy ofiarom tych zachowań.
- Działania, o których mowa w ust. 2.1-2.2 niniejszego paragrafu, Pracodawca może realizować przy wykorzystaniu dostępnych, zgodnych z przepisami obowiązującego prawa środków sankcyjnych wobec sprawców mobbingu czy dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego i każdego zachowania rażąco naruszającego zasady współżycia społecznego.
- Każdy Pracownik, który uważa, że stał się ofiarą mobbingu, dyskryminacji lub molestowania, w tym molestowania seksualnego lub stosuje się wobec niego zachowania rażąco naruszające zasady współżycia społecznego ma prawo żądania podjęcia przez Pracodawcę działań zmierzających do zaprzestania względem Niego tych zachowań, a także usunięcia ich skutków.
- Każdy z Pracowników, który posiada lub poweźmie informację o działaniach noszących znamiona mobbingu, dyskryminacji lub molestowania, w tym molestowania seksualnego, zachowania rażąco naruszającego zasady współżycia społecznego może dokonać Zgłoszenia. Jednocześnie, bezpodstawne pomawianie o mobbing, dyskryminację lub molestowanie, w tym molestowanie seksualne, naruszanie rażąco zasad współżycia społecznego jest zabronione i może spotkać się z reakcją przewidzianą przepisami obowiązującego prawa.
- Pracodawca zobowiązany jest do podjęcia działań zarówno w przypadku otrzymania Zgłoszenia o działaniach noszących znamiona mobbingu, dyskryminacji lub molestowania, w tym molestowania seksualnego, każdego zachowania rażąco naruszającego zasady współżycia społecznego jak i w sytuacji każdorazowego powzięcia informacji o ww. zachowaniach.
- Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
- Pracodawca prowadzi aktywną działalność przeciwko mobbingowi i dyskryminacji oraz molestowaniu w tym molestowaniu seksualnemu oraz zachowaniom rażąco naruszającym zasady współżycia społecznego w miejscu pracy i w związku z pracą, polegającą w szczególności na:
- podejmowaniu działań prewencyjnych wskazanych w ust. 3.2 poniżej niniejszego paragrafu, mających na celu przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji;
- podejmowaniu działań interwencyjnych zmierzających do natychmiastowego zaprzestania działań nieetycznych. w tym mogących nosić znamiona mobbingu czy dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego;
- pomocy osobom pokrzywdzonym w wyniku nieetycznych zachowań w tym związanych z mobbingiem lub dyskryminacją oraz molestowaniem, w tym molestowaniem seksualnym, i wyeliminowaniu symptomów tych zjawisk występujących w środowisku pracy. Sposób pomocy będzie dostosowany każdorazowo do indywidualnej sytuacji.
- Pracodawca podejmuje działania prewencyjne mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji oraz molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu, przestrzeganiu zasad współżycia społecznego polegające w szczególności na:
- obowiązkowym przeszkoleniu wszystkich Pracowników z zakresu problematyki tych zjawisk oraz przeciwdziałania im (szkolenie zakończone certyfikatem) przynajmniej raz w roku;
- udostępnianiu materiałów informacyjnych na temat mobbingu i dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego za pośrednictwem poczty email oraz poprzez zamieszczanie ich na dysku wspólnym DATASTORE;
- odpowiedniej organizacji pracy;
- tworzeniu jasnych zasad podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów, w tym konfliktów mogących powstać na tle działań noszących znamiona mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego;
- kształtowaniu i upowszechnianiu w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
- powołaniu Komisji ds. rozwiązywania konfliktów;
- corocznych szkoleń z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz molestowaniu, w tym molestowaniu seksualnemu, dla członków Komisji.
- Pracodawca prowadzi aktywną działalność przeciwko mobbingowi i dyskryminacji oraz molestowaniu w tym molestowaniu seksualnemu oraz zachowaniom rażąco naruszającym zasady współżycia społecznego w miejscu pracy i w związku z pracą, polegającą w szczególności na:
- Komisja ds. rozwiązywania konfliktów
- W celu przeciwdziałania i sankcjonowania mobbingu oraz dyskryminacji u Pracodawcy, na wypadek zgłoszenia nieetycznych zachowań, w tym mogących nosić znamiona mobbingu czy dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, powołuje się Komisję ds. rozwiązywania konfliktów, zwaną dalej „Komisją”.
- Komisja jest organem kolegialnym o bezstronnym charakterze.
- W skład Komisji wchodzą:
- Trzy osoby, będące przedstawicielami Pracowników, wybrane w drodze tajnych, równych i bezpośrednich wyborów przeprowadzonych wśród Pracowników na wyznaczonym spotkaniu, przy frekwencji wynoszącej min. 50% Pracowników, którym przysługuje czynne prawo wyborcze na dzień przeprowadzenia wyborów. Regulamin wyborów do Komisji stanowi Załącznik nr 4.
- Jeden Przedstawiciel Pracodawcy, którym w szczególności może być Pracownik albo Pracownica odpowiedzialny/-a za sprawy personalne.
- Stały Niezależny Ekspert, który jest wybierany na okres 12 miesięcy w drodze zapytania ofertowego, gdzie kryterium wyboru są czynniki w postaci: kompetencji psychologicznych w zakresie mediacji i rozwiązywania konfliktów oraz wiedzy prawnej, a także zaproponowana cena. Stały Ekspert nie może pozostawać z Pracodawcą w żadnym innym stosunku współpracy.
- W skład Komisji może być powołany ad hoc w przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przedmiocie Zgłoszenia przynajmniej jeden niezależny ekspert zewnętrzny, który będzie posiadał kompetencje właściwe dla charakteru zgłoszenia np: psycholog, prawnik lub doradca w sprawach z zakresu mobbingu, dyskryminacji, molestowania, w tym molestowania seksualnego. Ekspert ten nie może pozostawać z Pracodawcą w umownym stosunku pracy, współpracy, ani pełnić roli Stałego Niezależnego Eksperta.
- Każda ze Stron konfliktu ma możliwość wniesienia pisemnego wniosku o powołanie lub dopuszczenie do udziału Konsultanta, którego zadaniem jest jej wspieranie podczas wysłuchania. Konsultant nie jest reprezentantem i nie może wypowiadać się w imieniu wspieranej Strony oraz nie może wchodzić w skład członków Komisji.
- Komisja powoływana jest zarządzeniem Dyrektora na czas określony czterech lat, w przypadku konieczności uzupełnienia jej składu dokonuje się tego zgodnie z procedurą określoną w pkt. 4.3.1 powyżej.
- W przypadku nierozstrzygnięcia wyborów na członków Komisji, automatycznie przedłużona jest kadencja dotychczasowego składu Komisji na okres 3 miesięcy lub do czasu zakończenia prowadzonych spraw, a w trakcie tego okresu organizowane są kolejne wybory. Procedura ta przebiega do skutku wyłonienia nowego składu Komisji.
- Nie może być członkiem Komisji osoba, wobec której uprzednio Komisja, w toku postępowania wyjaśniającego, stwierdziła możliwość dopuszczenia się przez tę osobę działania lub zachowania noszącego znamiona mobbingu, dyskryminacji lub molestowania, w tym molestowania seksualnego.
- W skład Komisji nie może wchodzić osoba składająca Zgłoszenie, ani żadna osoba wskazana w nim jako sprawca mobbingu lub dyskryminacji, a także osoba pozostająca w stosunku bezpośredniej podległości służbowej z osobą Zgłaszającą. W takiej sytuacji powołuje się zgodnie z procedurą określoną w pkt. 4.3.1 dodatkowych członków na czas przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przedmiocie tego Zgłoszenia.
- Członkowie Komisji, w tym Stały Niezależny Ekspert i inni niezależni eksperci zewnętrzni, pracują na podstawie Upoważnienia do przetwarzania danych osobowych na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) wydanego przez Dyrektora CSW, zgodnie z którym pełnią funkcję członka Komisji ds. Rozwiązywania Konfliktów i mają prawo do przetwarzania danych osobowych, w tym danych dotyczących zdrowia: pracowników, byłych pracowników oraz członków ich rodzin, znajdujących się w dokumentach udostępnionych komisji, w zakresie niezbędnym do realizacji jej zadań.
- Członkowie Komisji, po pozyskaniu zawiadomienia o zachowaniach mających znamiona mobbingu, dyskryminacji czy molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego powinni niezwłocznie poinformować Pracodawcę o tym fakcie. W sytuacji, gdy zawiadomienie takie dotyczy Pracodawcy, Członkowie Komisji niezwłocznie informują właściwą komórkę Organizatora CSW.
- Członkowie Komisji wybierają ze swojego grona Przewodniczącego i jego Zastępcę.
- Komisja obraduje w składzie od 3 do 5 (słownie: trzech do pięciu) osób.
- Do zadań Komisji należy w szczególności:
- analiza Zgłoszeń i ustalenie czy doszło do niewłaściwego postępowania i wskazywanie sposobów zapobiegania niewłaściwym zachowaniom w przyszłości w toku postępowania wyjaśniającego w przedmiocie Zgłoszenia;
- formułowanie wobec Pracodawcy wniosków w zakresie działań prewencyjnych i interwencyjnych, w tym dyscyplinujących Pracowników.
- Pracodawca na własny koszt zapewnia Komisji środki na szkolenia członków Komisji oraz niezbędne do pracy materiały i pomieszczenia, konieczne do wykonywania jej zadań, przy czym decyzja o zakresie i rozmiarze przyznanych środków zależy wyłącznie od Pracodawcy.
- Członkowie Komisji będący pracownikami wykonują swoje zadania związane z działalnością w Komisji w ramach swoich godzin pracy a zadania, których zakres przekracza ich czas pracy są realizowane w ramach nadgodzin, które zleca Pracodawca.
- Z uwagi na pełnienie dodatkowej funkcji, która wiąże się z dodatkowymi zadaniami i kompetencjami, członkom Komisji przysługuje dodatek specjalny ustalany przez Pracodawcę.
- Pracodawca na wniosek Komisji jest zobowiązany stosownie do uzasadnionych potrzeb wynikających z prac i ustaleń Komisji przeznaczyć środki finansowe na działania prewencyjne, m. in. na mediacje, szkolenia, warsztaty dla Pracowników, zaangażowanie ekspertów.
- Komisja obraduje na posiedzeniach. Posiedzenia Komisji mają charakter poufny. Posiedzenia Komisji zwołuje ustnie lub pisemnie, np. za pomocą wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną, Przewodniczący Komisji albo – w przypadku nieobecności lub przemijającej niemożności pełnienia obowiązków przez Przewodniczącego – Zastępca Przewodniczącego, z własnej inicjatywy lub na wniosek Członka Komisji, tj. na podstawie zawiadomienia, zwanego dalej „Zawiadomieniem”. W przypadku nieprzemijającej niemożności pełnienia obowiązków przez członków Komisji, w tym funkcji Przewodniczącego, w skład Komisji powoływana jest kolejna osoba, zgodnie z odpowiednimi regulacjami niniejszej Procedury.
- Przedmiotem posiedzenia Komisji mogą być wszelkie kwestie dotyczące problematyki mobbingu i dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który po zapoznaniu się jest podpisywany przez wszystkich uczestników posiedzenia.
- Posiedzenie Komisji, którego przedmiotem jest analiza i rozpatrzenie Zgłoszenia konkretnego przypadku mobbingu czy dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego lub rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego odbywa się w miejscu określonym w Zawiadomieniu.
- Każdy Pracownik, w związku z Zawiadomieniem Komisji, ma obowiązek osobistego stawiennictwa i złożenia wyjaśnień lub udzielenia informacji związanych w zaistniałej sprawie, tj. w związku z przedmiotem Zgłoszenia.
- Zgłoszenie mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego
Każde Zgłoszenie winno być przesłane do Komisji za pomocą poczty elektronicznej na adres: komisja-rk@u-jazdowski.pl lub osobiście dostarczone na piśmie, z własnoręcznym lub bezpiecznym podpisem elektronicznym (w rozumieniu ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej Dz. U. z 2024 poz.422 ) osoby dokonującej Zgłoszenie.
- Czynności podejmowane przez Komisję
- Zadaniem Komisji jest ustalenie i ocena, czy doszło do nieetycznych zachowań mogących nosić znamiona mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego albo mogących powodować je w przyszłości. Następnie Komisja ma za zadanie zarekomendować rozwiązania konfliktów pomiędzy stronami, a także sformułować ewentualne wnioski co do czynności zapobiegających tym zjawiskom w przyszłości.
- Zadaniem Komisji jest zbadanie, czy zachowania nieetyczne noszą znamiona mobbingu, czy też dyskryminacji lub molestowania, w tym molestowania seksualnego, natomiast strony konfliktu mogą równolegle dochodzić swoich praw przed sądami powszechnymi i polubownymi.
- Komisja zobowiązana jest wysłuchać osoby zainteresowane w sprawie, w tym w szczególności osobę dokonującą Zgłoszenia i umożliwić im pełną swobodę wypowiedzi.
- Każdy z członków Komisji zobowiązany jest do zachowania obiektywizmu i bezstronności przy dokonywaniu ocen konkretnych przypadków będących przedmiotem Zgłoszenia oraz do podpisania zobowiązania do zachowania w poufności wszelkich faktów i okoliczności, z którymi zapoznał się w związku z udziałem w posiedzeniu Komisji.
- W sytuacji nasuwającej wątpliwości, co do oceny konkretnego przypadku, Komisja może zasięgnąć porad eksperta zewnętrznego, psychologa, prawnika, czy doradcy, tj. osoby innej niż wskazana w pkt. 4.3.4.
- Jeśli w toku postępowania zaistnieje konieczność rozmowy ze świadkami, Komisja zaprasza ich na posiedzenie w celu wysłuchania. Po spotkaniu powstaje protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji.
- W przypadku braku zgody ze strony Zgłaszającego, osoby wskazanej jako sprawca zachowań nieetycznych mogących nosić znamiona mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego lub świadka na nagrywanie, w trakcie spotkania powstaje Protokół przesłuchania , który po odczytaniu i wprowadzeniu ewentualnych zmian podpisują wszyscy uczestnicy spotkania, w tym członkowie Komisji.
- Jeżeli nie można osiągnąć porozumienia co do postulowanej zmiany treści Protokołu fakt ten i żądanie opisywane jest w omówieniu, uwagach do Protokołu.
- W wypadku odmowy przez kogokolwiek podpisania Protokołu fakt ten i podawane uzasadnienie takiego zachowania jest wskazywane w omówieniu, uwagach do Protokołu.
-
-
- W wypadku zgody na nagrywanie spotkania ze strony Zgłaszającego, osoby wskazanej jako sprawca zachowań opisanych w Zgłoszeniu lub Świadka, transkrypcja sporządzana jest w ciągu 7 dni, a następnie jej wydruk podpisywany jest niezwłocznie przez uczestników spotkania i dołączany do Protokołu. Nagranie ulega zniszczeniu po zamknięciu postępowania Komisji.
- Wszyscy uczestnicy spotkania podpisują zobowiązanie do zachowania w poufności wszelkich faktów i okoliczności, z którymi zapoznali się w związku z udziałem w posiedzeniu Komisji (Załącznik nr 3 do Procedury).
- Po wysłuchaniu wyjaśnień osoby dokonującej Zgłoszenia i osoby wskazanej jako sprawca zachowań opisanych w Zgłoszeniu oraz ewentualnych świadków tych zachowań, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Komisja przygotowuje raport, w którym rekomenduje rozwiązania dla Pracodawcy.
-
- Terminy prac Komisji
- W przypadku otrzymania Zgłoszenia spełniającego wymogi określone w ust. 5, niezwłocznie, jednak w terminie nie dłuższym niż 14 (słownie: czternaście) dni od dnia przyjęcia Zgłoszenia zwoływane jest posiedzenie Komisji zgodnie z niniejszą Procedurą po uprzednim zawiadomieniu Pracodawcy.
- Podczas pierwszego spotkania Komisji zwołanego po wpłynięciu Zgłoszenia i zapoznaniu się z materiałem Komisja ustala terminy wysłuchań Stron, w tym możliwe jest zwołanie posiedzenia z udziałem Stałego Niezależnego Eksperta, o którym mowa w ust. 4.3.3. powyżej.
- Po wstępnym wysłuchaniu Stron podejmowana jest przez Komisję decyzja o ewentualnym zaproszeniu do prac Komisji dodatkowych ekspertów lub Pracowników.
- W przypadku decyzji Komisji o powołaniu dodatkowych ekspertów zewnętrznych Komisja w drodze porównania ofert dokonuje wyboru dodatkowych ekspertów w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
- Komisja w ciągu 2 miesięcy od pierwszego spotkania wszystkich członków Komisji organizuje spotkania w celu wysłuchania Stron i ewentualnie zgłoszonych świadków.
- Komisja, aby dochować terminów proponuje stronom i świadkom 3 możliwe terminy spotkań. Jeśli wszystkie zostaną odrzucone bez kontrpropozycji, na którą zgodzą się wszyscy członkowie Komisji, praca Komisji odbywać się będzie bez udziału osoby, z którą nie udało się ustalić terminu spotkania, a w oparciu o dostarczone materiały/ dokumenty, wysłuchania innych osób. Z powodów szczególnych, usprawiedliwionych okolicznościami Komisja może zaproponować kolejne terminy. Przy czym jeżeli zachowanie osoby mającej być wysłuchaną przed Komisją wskazuję na uporczywe działalnie mające doprowadzić do bezskuteczności stawiennictwa , Komisja odstąpi od dalszych zaproszeń i odnotuje ten fakt.
- Po zamknięciu wszystkich wysłuchań Komisja ma 30 dni na analizę materiałów i przygotowanie pisemnego raportu końcowego dla Pracodawcy.
- Całość postępowania wyjaśniającego od dnia przyjęcia Zgłoszenia do dnia przekazania raportu końcowego dla pracodawcy powinna zakończyć się w terminie 4 miesięcy licząc od dnia Zgłoszenia.
- Działania interwencyjne
- W toku postępowania Komisja ustala w formie wniosków, czy i jakie działania interwencyjne, sankcjonujące wobec sprawcy lub sprawców konfliktu w zakresie zachowań nieetycznych mogących nosić znamiona mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego lub wspomagające osobę, która dokonała Zgłoszenia należy podjąć w danym przypadku, w celu niezwłocznego zatrzymania zaognionego konfliktu ww. zakresie w miejscu pracy lub w związku z pracą.
- Po zakończeniu postępowania Komisja sporządza raport, który podpisują wszyscy członkowie Komisji. Raport jest dokumentem ostatecznym i wymaga pisemnego uzasadnienia oraz wskazania podstaw faktycznych, na których został wydany. Raport może zawierać zdania odrębne członków Komisji. Raport doręczany jest Pracodawcy.
- Osoba zgłaszająca oraz osoba, wobec której zgłoszono rażące naruszenie zasad współżycia społecznego otrzymują od Pracodawcy dokument z informacją na temat zakończenia postępowania wyjaśniającego oraz podjętymi dalszymi krokami mającymi na celu wyeliminowanie niestosownych zachowań.
- W przypadku stwierdzenia przez Komisję, że istnieją w sytuacji konfliktowej znamiona mobbingu czy dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego Komisja informuje i wnosi do Pracodawcy o zastosowanie sankcji wynikających ze stosownych przepisów obowiązującego prawa. Decyzje o zastosowaniu i rodzaju zastosowanych działań dyscyplinarnych lub środków prawnych wobec sprawcy lub sprawców nieetycznych zachowań w zakresie mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, podejmuje Pracodawca.
- Niezależnie od działań, o których mowa w ust. 8.3 powyżej, Pracodawca – zgodnie z przepisami obowiązującymi prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku - Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 17 z póź. zm. ) - może w wypadkach uzasadnionych złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
- Osoba pokrzywdzona w konflikcie w zakresie zachowań nieetycznych mogących nosić znamiona mobbingu lub dyskryminacji oraz molestowania, w tym molestowania seksualnego, rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego ma prawo wnieść do Pracodawcy na piśmie, tj. bezpośrednio lub za pośrednictwem Komisji, o przeniesienie jej do innej komórki organizacyjnej zakładu pracy. Wniosek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, o ile został zgłoszony za pośrednictwem Komisji, Komisja przekazuje niezwłocznie Pracodawcy.
- Postanowienia końcowe
- Wszystkie osoby dopuszczone do prac Komisji, jak i sami jej członkowie, zobowiązane są do zachowania poufności, co do wszystkich faktów poznanych w toku prac i przed podjęciem prac Komisji, a związanych z dokonanym Zgłoszeniem – załącznik nr 3 do Procedury.
- Członkowie Komisji nie mogą kopiować w celu udostępnienia, ani też w jakikolwiek sposób udostępniać lub rozpowszechniać dokumentów dotyczących spraw rozpatrywanych, a będących przedmiotem Zgłoszeń.
- Dane zawarte w materiałach i dokumentach Komisji mogą zawierać dane osobowe i podlegają ochronie przewidzianej w przepisach obowiązującego prawa dotyczącego ochrony danych osobowych, w szczególności ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 20189 roku poz. 1781 ) – załącznik nr 2 do Procedury.
- Pracodawca zobowiązany jest raz w roku dokonać analizy i oceny, czy postanowienia Procedury są zgodne przepisami obowiązującego prawa oraz czy są właściwie wykonywane w zakładzie pracy.
- Wszelkie zmiany Procedury są dokonywane przez Pracodawcę na piśmie w drodze stosownego zarządzenia.
- Procedura wchodzi w życie w sposób przyjęty i obowiązujący w zakładzie pracy.