Sztuka z perspektywy
Konserwatorka Katarzyna Mikstal oprowadza po wystawie Bizantyjska nostalgia
Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie Bizantyjska Nostalgia. O pracach z kolekcji U–jazdowskiego, znajdujących się na wystawie oraz niuansach związanych ze zbiorami sztuki współczesnej opowie Kierowniczka Działu Zbiorów Katarzyna Mikstal.
Dlaczego galerie i muzea kolekcjonują dzieła sztuki? Jak tworzy się zbiór sztuki najnowszej? W jaki sposób często nietypowe obiekty współczesne ulegają konserwacji? Na oprowadzaniu z cyklu „Sztuka z perspektywy” Katarzyna Mikstal odpowie na te i o wiele więcej pytań. Wszyscy obecni na wydarzeniu będą mieli okazję dowiedzieć się o tym jak „od kuchni” wygląda kolekcjonowanie oraz konserwacja dzieł sztuki współczesnej.
Katarzyna Mikstal – konserwatorka dzieł sztuki specjalizująca się w sztuce współczesnej oraz archiwizacji cyfrowej dzieł audiowizualnych. Dyplom magistra sztuki uzyskała na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ramach stypendium studiowała na Uniwersytecie Complutense w Madrycie. Obecnie kierowniczka Działu Zbiorów w CSW ZU. W latach 2017-2022 kierowała projektem "Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie". Od 2015 r. nadzorowała projekty restauracji cyfrowej w Filmotece Narodowej-Instytucie Audiowizualnym. W latach 2013-2015 sprawowała nadzór konserwatorski nad kolekcją oraz wdrażała standardy ochrony zbiorów w Muzeum Współczesnym Wrocław. Autorka artykułów poświęconych „autodestrukcji” dzieł sztuki wywołanej nietrwałymi materiałami oraz nowej roli opiekuna zbiorów we współczesnej instytucji. Prowadziła wykłady w SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w ramach kursu Kino i Nowe Media, a także szkolenia dotyczące prewencji konserwatorskiej muzealiów oraz dobrych praktyk w dziedzinie restauracji cyfrowej materiałów audiowizualnych. Zainteresowana tematami etyki konserwatorskiej oraz pojęciem oryginału w kontekście ingerencji w dzieło w procesach restauracji cyfrowej.
O wystawie:
Ideą projektu Bizantyjska nostalgia jest poszukiwanie podobieństw między sztuką polską i ukraińską oraz znalezienie ich wspólnych źródeł w kulturze. Chodzi nie tyle o stylistykę ikony, o sposób malowania, ile o pociąg do metafizycznej ponadczasowej rzeczywistości. Wcześniej kierowanie ku niej było głównym zadaniem sztuki, dziś już tak nie jest. Współczesna sztuka jest nośnikiem istotnych w danym momencie znaczeń –
od filozofii i polityki po psychoanalizę. Na wystawie zobaczymy prace ponad 40 ukraińskich i polskich XX-wiecznych i współczesnych artystów i artystek, którzy w swojej twórczości odnoszą się do dziedzictwa Jerzego Nowosielskiego.
O cyklu:
W ramach cyklu {Sztuka z perspektywy...} każdą wystawę można obejrzeć wiele razy – za każdym razem z innej perspektywy: kuratora, artysty, edukatora, wolontariusza, pomagającego przy realizacji wystawy, architekta, psychologa, dziennikarza, choreografa, językoznawcy i wielu innych. Perspektyw może być nieskończona ilość, a jedynym ograniczeniem jest czas trwania wystawy.