Mroczny przedmiot pożądania
Skandalista, prowokator i szaleniec czy jeden z największych geniuszy w historii kina? Klub filmowy {OD-JAZD} wreszcie zaprasza na nieuchronne zderzenie czołowe z ojcem filmowego surrealizmu, Luisem Buñuelem, w jednym ze swoich najbardziej zagadkowych, a jednocześnie najbardziej ikonicznych filmów: Mrocznym przedmiocie pożądania.
Zamożny Francuz opuszcza Hiszpanię, bojąc się ataku terrorystów. Na peronie spotyka piękną dziewczynę, z którą połączy go skomplikowana i toksyczna relacja, nieuchronnie prowadząca do mrocznego finału...
Trzydziesty i ostatni film Buñuela jest ekranizacją głośnej, XIX wiecznej powieści Pierre’a Louysa Kobieta i pajac, we współczesnych realiach. Tematem tej czarnej komedii jest wieloznaczność i skomplikowanie relacji między kobietą i mężczyzną, ale oczywiście Buñuel, z właściwym sobie temperamentem, nasycił obraz związku dojrzałego mężczyzny z młodszą od siebie partnerką elementami satyry uderzającej w burżuazyjne społeczeństwo będące na skraju moralnego upadku i niepotrafiące przeciwstawić się egzystencjalnym niepokojom. Nagrodzony dwiema nominacjami do Oscara Mroczny przedmiot pożądania jest jednym z najważniejszych w historii kina przykładów wykorzystania języka filmowej groteski oraz ekscentrycznego, nasyconego surrealistycznym szaleństwem humoru.
Jak interpretować kino surrealistyczne? Na czym polega innowacyjność zastosowanych przez Buñuela rozwiązań m. in. obsadowych? Jaką rolę Mroczny przedmiot pożądania odegrał w historii kina?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką, Dominiką Zielińską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Mroczny przedmiot pożądania. Chcemy poznać Waszą opinię!
Dominika Zielińska – filmoznawczyni, specjalistka od kina hiszpańskiego, świeżo upieczona doktor nauk o sztuce. Jest ekspertką w Zespole Edukatorów filmowych, wykładowczynią akademicką i prelegentką wyróżnioną w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych. Współpracuje m.in. z Instytutem Cervantesa, Kinem Iluzjon, Tygodniem Kina Hiszpańskiego, a jej teksty czytać można m.in. w miesięczniku Kino, czasopiśmie Ekrany i Kwartalniku Filmowym. Uwielbia malarstwo surrealistyczne i jazdę autostopem.