18/11/2024
pokaz filmu i dyskusja

Paryż, Teksas

Spotkanie klubu filmowego {ODJAZD}

Paryż, Teksas  czwarty film nakręcony przez Wima Wendersa w USA to archetypiczny film drogi.

Travis Anderson, samotnie wędrujący przez odludne i niegościnne pustkowia Stanów Zjednoczonych, zerwał ze swą przeszłością, porzucił żonę i dziecko. Dopiero wysiłki rodziny wywołują w nim pragnienie odszukania żony, nawiązania kontaktu z synem, załatwienia swych spraw do końca, bez unikania odpowiedzialności.

W scenariuszu Sama Sheparda nie jest istotna fabuła, liczą się przede wszystkim relacje między bohaterami w różnych konfiguracjach: stosunki braterskie, relacje ojca i syna, męża i żony, wreszcie kobiety i mężczyzny.

Paryż, Teksas jest uważany za najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu, zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w roku 1984. Film, który konczy w tym roku 40 lat, to melancholijny list miłosny do Ameryki i poruszająca opowieść o dotykającej nas samotności.

Zapraszamy na seans oraz dyskusję z naszą ekspertką Patrycją Muchą-Smolińską, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi!

 

  • Patrycja Mucha-Smolińska
    • urodzona w 1991 roku, doktor nauk humanistycznych oraz krytyczka filmowa. Edukatorka w ramach akcji Skrytykuj! oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Współpracowniczka festiwali filmowych i autorka bloga Filmowe odloty. Wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka w 2019 i 2020 roku. Autorka cyklu wideoesejów o polskim kinie Na wyrywki. Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk prowadzi podcast Wtem, piosenka poświęcony filmowym musicalom. Współtwórczyni pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw, związana ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty.

 

  • Projekt zrealizowano przy wsparciu Goethe-Institut.