Przegląd filmów palestyńskich
towarzyszący wystawie Codzienne formy oporu
Personal is political. Filmowe formy oporu
Przegląd filmowy towarzyszący wystawie Codzienne formy oporu ukazuje twórczość młodych twórców i twórczyń palestyńskiego pochodzenia, mieszkających w Palestynie lub będących członkiniami rozległej diaspory. Istotnym elementem wspólnym zaprezentowanych filmów jest aspekt autobiograficzny, zainteresowanie czasem przeszłym, które widziane jest jako metoda (re)definiowania tożsamości w kontekście wypieranego przez siły zewnętrzne dziedzictwa. Zaprezentowane filmy przywracają pamięci ukryte, niedostępne lub zakazane elementy codziennego życia w apartheidzie.
Ekotrauma wobec katastrofy klimatycznej jest tematem filmów Palestine Blues (reż. Nida Sinnokrot), Wild Relatives (reż. Jumana Manna) i The Wanted 18 (reż. Amer Shomali i Paul Cowan). Z zagładą klimatyczną w nierozerwalny sposób spleciona jest wola przetrwania, ocalenia historii i uzyskania sprawczości w kreowaniu rzeczywistości na nowo – te wątki porusza In Vitro (reż. Larissa Sanour i Søren Lind), The Parrot (reż. Darin J. Sallam i Amjad Al-Rasheed) i Ambience (reż. Wisam Al. Jafari). Do tematu wydobywania z gruzów, naświetlaniu przez światło dzienne, utrwalania w pamięci wracają w swoich filmach eksperymentalni twórcy nowego pokolenia: Emily Jacir (letter to a friend), Milena Desse (Słońce i lupa: łatwo zapomnieć, lecz drzewo pamięta) i Kamal Al Jafari (Niezwykłe lato) – świadomie nawiązujący do dorobku mistrzów takich jak Hany abu Asad, Elia Suleiman czy May Odeh, których twórczość zyskała światowe uznanie i umiejscowiła kino palestyńskie na mapie.
Przegląd zakończy polska premiera czułej komedii romantycznej Gaza mon amour z Hiam Abbas, znanej polskiej publiczności z serialu Sukcesja (a także gwiazdy prezentowanego w przeglądzie filmu In Vitro, który miał premierę w Pawilonie Duńskim na Biennale w Wenecji w 2019), a następnie pokaz filmu Inch’Allah, poruszający kwestie zaangażowania globalnej północy w palestyńską codzienność.
Szczegółowy program tutaj.
- Tekst
- Aleksandra Jeglińska