20/10/2020
pokaz filmów
Roślinna nadzieja
w ramach przeglądu Kino kryzysów
Zestaw filmów polskich artystek, poświęcony kwestii przyszłości. To właśnie na polu sztuk wizualnych o wiele odważniej niż w kinie głównego nurtu rozwija się namysł nad przyszłością i jej wizualnością. Okazuje się, że w tych wizjach kluczową rolę odgrywają byty pozaludzkie – humanoidalne formy powstałe po klimatycznej apokalipsie, lodowce, ale przede wszystkim rośliny.
Wydarzenie w ramach programu towarzyszącego konferencji Digital Cultures Instytutu Adama Mickiewicza jest zarazem pierwszą odsłoną cyklu filmowego w kinie w U–jazdowskim – Kino kryzysów. Pokaz odbędzie się jednocześnie w kinie w U–jazdowskim i na portalu Ninateka.
-
Formy przetrwania
- reż. Diana Lelonek, 2020, 8'
- Wizja świata sztuki po klimatycznej zagładzie. Film został zainspirowany licznymi mejlami, które artystka dostała od różnych instytucji, festiwali i biennale informującymi o odwołaniu z powodu pandemii wystaw.
- Film powstał we współpracy z galerią Arsenał w Białymstoku na zlecenie „Krytyki Politycznej” w ramach cyklu Mikro Zamówienia, dofinansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.
-
Marsquakes
- reż. Jadwiga Subczyńska, 2019, 8'
- W czasach, w których amerykańscy nastolatkowie szkoleni są w zakresie codziennego życia na Marsie, a naukowcy badają smak roślin uprawianych na glebie marsjańskiej i księżycowej, Mars jako wizja drugiego domu przestaje być fantazją i staje się rzeczywistością. Antropocen przyniósł nam nową materialność, jesteśmy przepełnieni mikroplastikiem, a nasze życie codzienne w coraz większym stopniu odbywa się w sferze cyfrowej. W filmie Marsquakes idea cyfrowych roślin jest optymistyczną wizją przeniesienia ludzkich potrzeb współistnienia z florą na inny poziom. Być może lot na Marsa nie jest ucieczką, lecz wynika z chęci odkrywania nowej jakości. Rośliny w filmie są sumą danych dryfujących w powietrzu, uwidocznianą dla człowieka tylko po to, by poczuł się dobrze i pewnie. Nie potrzebują korzeni ani gleby, ponieważ zastępuje je internet.
-
Metamorfozy roślin
- reż. Urszula Zajączkowska, 2016, 4'
- Nagrodzony na festiwalu SCINEMA International Science Film Festival film o relacjach roślin i ludzi. Zajączkowska jest naukowczynią, botaniczką, a jednocześnie artystką wizualną i pisarką. Łącząc kompetencje z różnych obszarów, daje nam niezwykły wgląd w świat roślin, które, czują, myślą, a przede wszystkim tańczą.
-
Pamięć lodowców
- reż. Angelika Markul, 2017, 10'
- Pierwsza część trylogii o pochodzeniu i ewolucji człowieka, a zarazem mit na styku nauki i fikcji. Punktem wyjścia jest odkrycie komety Czuryumowa-Gierasimienko, która może zawierać wyjaśnienie pochodzenia życia na Ziemi. Film, pokazywany wcześniej jako instalacja wideo, opowiada o tragicznym w skutkach topnieniu lodowca na południu Patagonii. Obrazy czerniejących, a potem odpadających fragmentów lodowca przywołują skojarzania z dotkniętym gangreną ciałem.
-
I didn’t go to Crimea and all I got was this alien message
- reż. Zuzanna Banasińska, 2019, 12'
- Artystka o pracy: „Film powstał dzięki obiektowi znalezionemu na Białorusi, we wsi Dobrowola. Tam w opuszczonej chacie odkryłam album fotograficzny stworzony przez Borysa. Z różnych fotografii, rysunków i szablonów w albumie wynika, że w latach 1984–1986 służył on w wojsku na Krymie, w radzieckiej Flocie Czarnomorskiej. Treść albumu ujawniła również zainteresowanie Borysa kosmosem, wskazujące na kompleks radarów w pobliżu Eupatorii. Moje badania wokół tego obiektu były otwartym procesem eksploracji. Szukając odpowiedzi na niezadane pytania, odkryłam historię pierwszych wiadomości, które kiedykolwiek wysłano w kosmos, właśnie z krymskiego kompleksu radarów”.
-
Piknik na skraju drogi
- reż. Katarzyna Górna, 2019, 24'
- Artystka o filmie: „Apokaliptyczne wizje, które wypełniają popkulturę, to myślenie życzeniowe: w pewnym sensie nagła katastrofa byłaby wygodniejsza niż powolny marsz śmierci obecnego systemu. W filmach, które przedstawiają świat po katastrofie, wiodącym motywem jest szukanie ukrytej krainy, gdzie nadal panuje czystość i harmonia”.
- Program Digital Cultures
- Digital Cultures skupia twórców cyfrowych i światowej renomy kuratorów. Tegoroczna edycja, Imagined Futures/Przyszłości wyobrażone odbędzie się w sieci w dniach 17–25 października w nowym festiwalowym formacie. Od paneli dyskusyjnych, programu filmowego i prezentacji artystów przez konsultacje indywidualne i kontemplacyjny program audio aż po wspólne pisanie Manifestu przyszłości wyobrażonych – Digital Cultures oferuje nowe podejście do angażowania widowni w sieci, stawiając przede wszystkim na interakcję z użytkownikami.