22/11/2019
wykład

Kino wegańskie: patrz, jedz, pozwól żyć

Wykład Anat Pick + pokaz filmu Wendy i Lucy

Kino pożera swoje obiekty niezależnie od tego, po której stronie kamery się one znajdują. Drapieżność tego medium podkreślana była już od lat 70. XX wieku przez teoretyczki feministyczne, podważające „męskie spojrzenie”, a obecnie widać ją w bolesnych wyznaniach ruchu #MeToo. Ale kino to nie tylko żarłoczna maszyna, która konsumuje, trawi i unicestwia swoje obiekty.

W tym wystąpieniu Anat Pick przyjrzy się podwójnej właściwości kina, które konsumuje to, co zarejestrowane i uwięzione w ramie ekranu, ale także pozwala temu istnieć. Jest to pewien sposób patrzenia, który wstrzymuje się przed pożarciem widzianych obiektów. To niepożerające spojrzenie jest konserwatywne w tym sensie, że uznaje autonomiczną egzystencję istnień i rzeczy i daje im być. Tak pojmowane spojrzenie pozwala inaczej spojrzeć na drapieżne koncepcje kina i stanowi wkład do ekocentrycznej teorii filmu, co jest szczególnie ważne w czasie, w którym środowisko naturalne się rozpada.

 

  • Anat Pick
    • profesorka filmu na Queen Mary University of London oraz autorka książki Creaturely Poetics: Animality and Vulnerability in Literature and Film (2011) i współredaktorka antologii Screening Nature: Cinema Beyond the Human (2013). Zajmuje się znaczeniem stworzeniowości i bezbronności w kontekście etyki zwierzęcej, a obecnie pracuje nad książką o związkach filozofki i mistyczki Simone Weil i kina.
    •  
  • Wendy i Lucy
  • [Wendy and Lucy], reż. Kelly Reichardt, USA 2008, 80'

    • Porównywany do włoskich neorealistycznych dramatów trzeci pełnometrażowy film Reichardt to, słowami A. O. Scotta, krytyka „New York Timesa”, „cichy zwiastun”, zapowiedź nadejścia trudnych czasów. W opozycji do hollywoodzkich blockbusterów, którymi karmi się widownię na całym świecie, filmy Reichardt to portrety ludzi zepchniętych na margines, często wskutek wydarzeń, na które nie mają wpływu. W tym formalnie minimalistycznym dramacie tytułowa bohaterka, Wendy, przemierza Stany ze swoim psem, Lucy, w nadziei na znalezienie pracy przy przetwórstwie ryb na Alasce. Nagła awaria samochodu jeszcze bardziej pogarsza i tak tragiczną sytuację kobiety. Poruszając kwestie współczucia, hojności i biedy, film Reichardt stawia pytanie o granice pomocy i zobowiązań wobec innych ludzi w trudnych czasach. Pierwsza współpraca Reichardt z Michelle Williams umożliwiła aktorce rozszerzenie zakresu jej ekspresji, a autorce pozwoliła potwierdzić reżyserski kunszt w tworzeniu niedocenianego gatunku – dramatu realistycznego.

Sprzedaż zakończona
  • Język
    • Wykład w języku angielskim
    • Film w języku angielskim z polskimi napisami
    •  
  • Bilety
    • 16 zł normalny
    • 14 zł ulgowy
    • 10 zł z kartą widza
22/11/2019
19:00