06/03/2023
pokaz filmu i dyskusja
Siódma pieczęć
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Siódma pieczęć [Det sjunde inseglet]
-
reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1957, 96'
-
- Klub filmowy {OD–JAZD} zaprasza na spotkanie ze – zdaniem większości krytyków filmowych, a i samych twórców – najwybitniejszym reżyserem w historii kina (takim okrzyknęli go na 50. Festiwalu w Cannes, m. in. Coppola, Scorsese, Altman i Allen) Ingmarem Bergmanem. I to w swoim najgłośniejszym, a może i najlepszym, mistycznym i kuglarskim filmie Siódma pieczęć.
- Średniowiecze. Powracający z wyprawy krzyżowej rycerz wraz ze swoim giermkiem przemierza świat. Na swej drodze spotykają Śmierć. Chcąc odwlec wykonanie ostatecznego wyroku, rycerz rozpoczyna szachową rozgrywkę, w której stawką jest jego własne życie.
- Egzystencjalny moralitet o poszukiwaniu sensu życia, nasycony bogactwem symboli i toposów, które na zawsze wpisały się w historię światowego kina. Stworzony przez Bergmana obraz średniowiecznego świata staje się punktem wyjścia dla refleksji i pytań o sprawy fundamentalne, których uniwersalizm i waga nie poddają się upływowi czasu.
- Czy po 66 latach od premiery, przemieleni przez współczesne narracje, style i mody, nadal jesteśmy w stanie zrozumieć, o czym jest ten film?
- Jakie średniowieczne toposy odnaleźć możemy w filmie?
- Czy Siódma pieczęć to bergmanowskie opus magnum?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, krytykiem filmowym i historykiem, Lesławem Czaplińskim. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której to Wy będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Siódma pieczęć? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Lesław Czapliński
- Historyk idei, krytyk muzyczny, teatralny i filmowy, eseista i publicysta. Tłumacz literatury francuskiej i włoskiej. Autor licznych tekstów z zakresu korespondencji sztuk, mitów tradycyjnej kultury, związków między sferą obrzędową i widowiskową, a także systemami religijnymi i współczesnymi ideologiami oraz ich oddziaływaniem perswazyjnym na gruncie języka i mediów. Autor książek: Pasoliniego kino śmierci (1992), Sarkis Paradżanian (1998), W kręgu operowych mitów (2003). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, juror FIPRESCI. Mieszka w Krakowie. Bliskie jest mu kino autorskie, wyrażające osobowość twórcy, a zarazem przywiązujące duże znaczenie do strony formalnej, oryginalności stylistycznej, dzięki czemu nie jest tylko zapisem ulotnej teraźniejszości, ale pozwala oprzeć się niszczącemu upływowi czasu.