17/04/2023
pokaz filmu i dyskusja
Wieża. Jasny dzień.
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Wieża. Jasny dzień
-
reż. Jagoda Szelc, Polska 2017, 106'
-
- Rodzinny dramat, thriller psychologiczny, a może wręcz metafizyczny horror? Klub filmowy {OD–JAZD} zaprasza do rozszyfrowania zagadki filmu Wieża. Jasny dzień Jagody Szelc.
- Z okazji zbliżającej się Pierwszej Komunii Świętej Niny rodzinę dziewczynki odwiedza dawno niewidziana krewna. Tajemnicza i nieco dziwna Kaja wkracza w poukładany świat swojej racjonalnej i odpowiedzialnej siostry Muli. Jak się jednak okaże, Kaja nie jest tym za kogo się podaje, a jej obecności zacznie towarzyszyć szereg niewytłumaczalnych zdarzeń.
- Fabularny debiut Jagody Szelc, okrzyknięty objawieniem 42. Festiwalu Filmowego w Gdyni, który uwiódł widzów zupełnie nową, niespotykaną w polskim kinie energią oraz zaintrygował niejednoznacznością, umożliwiającą starcia bardzo różnych interpretacji. Gęstniejąca stopniowo atmosfera przywołała skojarzenia ze stylem Romana Polańskiego czy Yorgosa Lanthimosa, a zaskakujące zakończenie w jednych wzbudziło zachwyt, w innych przerażenie.
- Co kryje się pod fabularną warstwą opowieści?
- Z jakich symboli korzysta reżyserka?
- Na czym polega wyjątkowa narracyjna struktura filmu?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką dr Barbarą Szczekałą. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Wieża. Jasny dzień? Chcemy poznać Waszą opinię!
- dr Barbara Szczekała
- Doktor nauk o sztuce, absolwentka filmoznawstwa i polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, zastępczyni redaktora naczelnego czasopisma „Ekrany”. Autorka książki „Mind-game films. Gry z narracją i widzem”. Zajmuje się różnorakimi zjawiskami kina współczesnego, szczególnie ceniąc przedrostek post- w ich nazewnictwie. Pisała m.in. o postironii, kinie postfabularnym, filmach postlynchowskich i narracji postklasycznej oraz o melodramacie i kinowej retromanii. Z romantyczną pasją i pozytywistyczną misją zajmuje się edukacją audiowizualną młodzieży w krakowskich kinach.