06/02/2023
pokaz filmu i dyskusja
Złodzieje rowerów
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Złodzieje rowerów [Ladri di biciclette], reż. Vittorio De Sica, Włochy 1948, 89'
- Złodzieje rowerów, czyli ponadczasowe arcydzieło włoskiego neorealizmu oraz niezbity dowód na to, że nawet zupełnie prosta historia może stać pretekstem do ludzkiego dramatu, który porusza do głębi.
- Niedługo po drugiej wojnie światowej w Rzymie panuje wysokie bezrobocie. Antonio i Maria to młode małżeństwo, które boryka się z brakiem źródła utrzymania. Kiedy w końcu Antonio znajduje zatrudnienie przy rozklejaniu plakatów, okazuje się, że do wykonywania tej pracy konieczne jest posiadanie własnego roweru. Niestety odebrany z lombardu pojazd, już pierwszego dnia pracy zostaje skradziony. Zdesperowany Antonio i jego syn Bruno rozpoczynają więc poszukiwania zaginionego roweru, aby nie stracić źródła utrzymania swej rodziny.
- Nagrodzony specjalnym honorowym Oscarem film Vittorio de Siki to jedno ze sztandarowych dzieł włoskiego neorealizmu. Obok przejmującej tragedii zwykłego człowieka, którego sytuacja ekonomiczna doprowadza do desperacji, Złodzieje rowerów to także niezwykły portret społecznej rzeczywistości powojennych Włoch. Zadziwia psychologiczna wiarygodność rodzinnych relacji, a społeczny komentarz porusza swą aktualnością kolejne pokolenia widzów.
- Jakie cechy włoskiego neorealizmu odnaleźć możemy w filmie?
- Dlaczego główne role nie zostały zagrane przez profesjonalnych aktorów?
- Jak Złodzieje rowerów sytuują się na tle pozostałych filmów Vittorio de Siki?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertką naszego klubu, Dianą Dąbrowską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was są Złodzieje rowerów? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Diana Dąbrowska
- urodzona na południu Włoch filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka imprez filmowych i przeglądów, dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku (od 2019 roku). Jej teksty i felietony ukazują się m.in. na Filmwebie, w Miesięczniku ZNAK, Ekranach i Miesięczniku KINO. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego. Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) „Kino włoskie po 1980 roku” (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2018). Autorka podcastu "Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”, w którym wystąpili m.in. Agnieszka Holland, Janusz Zaorski, Michał Oleszczyk i Mikołaj Jazdon. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie dla krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2020), nagrody publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych (2020) oraz Nagrody im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina (2018). W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. Jej największym skarbem jest Kędziorek – psi przyjaciel, pieszczoch, powszechnie znany najlepsi psi filmoznawca i bywalec wielu festiwali filmowych.