08/11/2021
pokaz filmu i dyskusja
Amator
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 117'
- Filip, młody zaopatrzeniowiec z zakładu przemysłowego w podkrakowskim miasteczku kupuje kamerę filmową, by uwiecznić narodziny i pierwsze dni życia swojej córeczki. Wieść o zakupie obiega zakład pracy, a Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Samorodny reżyser zaczyna pokazywać to, co widzi. Bezkompromisowo pokazywać wynaturzenia otaczającej go rzeczywistości. Cena prawdy jest jednak wysoka.
- Autotematyczna opowieść o fascynacji filmowym medium plus rozważania na temat roli sztuki uwikłanej w świat propagandy, politycznych kłamstw i manipulacji zniekształcających prawdziwy obraz rzeczywistości.
- Czy zadaniem sztuki filmowej jest doskonałość formy, czy odkrywanie prawdy? Dlaczego Amator uznawany jest za najważniejszy film Kina Moralnego Niepokoju? Jak wiele można poświęcić w imię sztuki? Co powinno być najważniejszą wartością dla filmowca? Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu dr Mateuszem Wernerem. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Amator? Chcemy poznać Waszą opinię!
- dr Mateusz Werner
- Filozof kultury, eseista, krytyk filmowy, doktor nauk humanistycznych. Ukończył Wydział Polonistyki UW i Szkołę Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Junior Fellow wiedeńskiego Instytutu Nauk o Człowieku. Wykładał gościnnie na filmoznawstwie w warszawskiej SWPS, w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej oraz na polonistyce UW i w Instytucie Kultury UW. Współtworzył programy filmowe w telewizji publicznej: „Seans filmowy” (2 Program TVP) i „Pół serio” (1 Program TVP). Przez kilka lat kierował Galerią Sztuki Filmowej w warszawskiej Zachęcie. W latach 2001-2010 kurator programu filmowego w Instytucie Adama Mickiewicza. Redaktor kwartalnika „Kronos”. Obecnie adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW, a od 2021 roku redaktor naczelny miesięcznika „Twórczość”. Interesuje go kino jako instrument poznawczy, jako bodziec do myślenia i dowód rzeczowy w rozprawie z tym, co widzialne i niewidzialne.
Dziś w U–jazdowskim