10/01/2022
pokaz filmu i dyskusja
Lobster
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
-
Lobster
-
[The Lobster], reż. Yorgos Lantimos, Francja / Grecja / Holandia / Irlandia / Wielka Brytania 2015, 118'
-
- W świecie niedalekiej przyszłości nikt nie może być samotny, dlatego zgodne z nowymi przepisami władz miasta każdy singiel trafia do hotelu, w którym ma czterdzieści pięć dni na poznanie nowego partnera. Jeśli w tym czasie nie uda mu się znaleźć miłości, zostanie przemieniony w wybrane przez siebie zwierzę. David (Colin Farrell) trafia do ośrodka po opuszczeniu przez żonę i próbuje jakoś odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pewnego dnia poznaje mieszkającą w lesie przedstawicielkę rebeliantów (Rachel Weisz), która odmieni jego życie.
- Lobster to pierwszy anglojęzyczny film Yorgosa Lanthimosa – jednego z najważniejszych greckich reżyserów, lidera greckiej nowej fali. Lathimos powraca tu do motywów obecnych w całej swej twórczości, zapraszając widzów do nieprzyjaznego antyutopijnego świata, w którym absurd i groteska stają się narzędziami wykorzystanymi do pokazania człowieka wobec różnych mechanizmów zniewolenia. Nasycony zahaczającą o surrealizm symboliką Lobster bezkompromisowo diagnozuje powierzchowność współczesnych więzi międzyludzkich, a także analizuje mechanizmy stojące za dobrowolną rezygnacją z wolności.
- Czym są filmowe antyutopie?
- Na czym polega tworzenie prawdziwej relacji?
- Po co walczyć o zabieraną nam wolność?
- Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką, prof. Olgą Katafiasz. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Lobster? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Prof. Olga Katafiasz
- Teatrolożka i filmoznawczyni, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W latach 1995-2008 pracowała w redakcji „Gazety Teatralnej Didaskalia”, gdzie nadal regularnie publikuje eseje i recenzje. Autorka szkiców poświęconych związkom literatury, teatru, filmu oraz książek: Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha (2005), Słownik wiedzy o filmie (z Joanną Wojnicką, 2005, 2008), Krzysztof Globisz. Notatki o skubaniu roli (2010), Shakespeare i kino: strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe (2012). W serii „Literatura na ekranie” redagowała tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a (2017). Obecnie pracuje nad książką o twórczości Quentina Tarantino, a na bezludną wyspę zabrałaby Django i Okno na podwórze Hitchcocka.