25/10/2021
pokaz filmu i dyskusja
Na nabrzeżach
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
- Terry był nadzieją amerykańskiego boksu, ale dziś pracuje jako doker u szefa gangu, który rządzi okolicą. Wyrzuty sumienia z powodu uczestnictwa w gangsterskich porachunkach oraz rodzące się uczucie do siostry jednej z ofiar mafijnych zbrodni sprawiają, że Terry postanawia zawalczyć o prawdę i godność.
- Zbrodnia, miłość, walka o sprawiedliwość oraz młody, charyzmatyczny Marlon Brando – jedna z największych legend epoki kina klasycznego. Na jego wizerunku wzorowało się kilka pokoleń widzów. Nagrodzona ośmioma Oscarami opowieść o moralnym dojrzewaniu jednostki stającej przeciw systemowi oraz o sile wspólnoty, przeniesiona na ekran kinowy przez Elię Kazana, jednego z najważniejszych, ale i najbardziej kontrowersyjnych reżyserów w historii kina.
- Kim był Marlon Brando, zanim stał się Donem Corleone? Jak połączyć lewicowe sympatie polityczne z etyką chrześcijańską? Czym była sztuka epoki makkartyzmu? Jak za pomocą języka filmu opowiedzieć o moralnej przemianie bohatera? Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z nasza klubową ekspertką prof. Olgą Katafiasz. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Na nabrzeżach? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Prof. Olga Katafiasz
- Teatrolożka i filmoznawczyni, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W latach 1995-2008 pracowała w redakcji „Gazety Teatralnej Didaskalia”, gdzie nadal regularnie publikuje eseje i recenzje. Autorka szkiców poświęconych związkom literatury, teatru, filmu oraz książek: Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha (2005), Słownik wiedzy o filmie (z Joanną Wojnicką, 2005, 2008), Krzysztof Globisz. Notatki o skubaniu roli (2010), Shakespeare i kino: strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe (2012). W serii „Literatura na ekranie” redagowała tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a (2017). Obecnie pracuje nad książką o twórczości Quentina Tarantino, a na bezludną wyspę zabrałaby Django i Okno na podwórze Hitchcocka.
Dziś w U–jazdowskim