18/10/2021
pokaz filmu i dyskusja
Piknik pod Wiszącą Skałą
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
- Rok 1900, dzień św. Walentego. Grupa pensjonarek ze szkoły dla dziewcząt wraz z dwiema nauczycielkami wybiera się na piknik pod Wiszącą Skałą, lokalną atrakcją turystyczną w pobliżu góry Macedon w stanie Victoria. Kilka z nich odłącza się od grupy i znika bez śladu...
- Piknik pod Wiszącą Skałą to jeden z najbardziej odjechanych filmów w historii kina. Niby stylowy realizm, ale jednak magiczny. To sensualna, nasycona głębią znaczeń i symboli historia z pogranicza jawy i sennego marzenia. Hipnotyczna opowieść o istocie australijskiej tożsamości oraz o Tajemnicy większej niż zdolność rozumowego pojmowania.
- Czym jest owa Tajemnica?
- Ile razy trzeba obejrzeć film, by zrozumieć, co naprawdę stało się z bohaterkami?
- Czy Piknik… jest filmem feministycznym?
- Jak za pomocą filmowych metafor przedstawić relację Australijczyków z brytyjskimi kolonizatorami?
- Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dominiką Laszczyk-Hołyńską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Piknik pod Wiszącą Skałą? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Mgr Dominika Laszczyk-Hołyńska
- Krytyczka filmowa, absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ciências da Comunicação na Universidade Autónoma w Lizbonie, uczestniczka festiwali filmowych (marzy, by na kolejny festiwal w Cannes dotrzeć autostopem), współpracowała z kinem Żeglarz i kinem Kijów, na łamach portalu Stowarzyszenia Filmowego „Filmeter” publikuje recenzje i eseje filmowe. Członkini jury studenckiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego i Loży Krytyków Festiwalu Kamera Akcja. Specjalizuje się w kinematografii australijskiej. Zna na pamięć filmy Toma Forda, a uwielbienie dla kina łączy z pasją do podróży, nieustannie powracając na pasma filmowych autostrad amerykańskiej kontestacji.