Podwójne życie Weroniki
Klub filmowy {OD-JAZD} zaprasza na spotkanie z jednym z najważniejszych polskich reżyserów – Krzysztofem Kieślowskim, w swym być może najbardziej niejednoznacznym i tajemniczym filmie Podwójne życie Weroniki.
UWAGA: Tym razem wyjątkowo spotykamy się nie w poniedziałek, ale we WTOREK, 16 kwietnia, godz. 18.00!
Podwójne życie Weroniki to stworzona według scenariusza, napisanego przez reżysera wspólnie z Krzysztofem Piesiewiczem, opowieść o dwóch identycznych kobietach – Polce i Francuzce (granych przez Irène Jacob), które w pewien niewytłumaczalny sposób odczuwają swoją obecność...
Film otwiera francuski etap w twórczości Kieślowskiego. Realizm zapyziałej peerelowskiej rzeczywistości, znanej z jego wcześniejszych produkcji, zaczyna być zastępowany estetyzacją i odrealnieniem. Barokowa muzyka Zbigniewa Preisnera nadaje nastrój podniosły, ale i melancholijny, idealnie współgrając z pełną niedopowiedzeń fabułą.
Film czytano na wiele sposobów: jako symboliczną opowieść o wspólnocie europejskiego dziedzictwa kulturowego, jako metaforyczne pożegnanie z okresem PRL-u, czy wreszcie jako film o niemal intuicyjnie odbieranej potrzebie człowieczej dwoistości i międzyludzkiej więzi. Potrzebie poszukiwania tego, co tajemnicze, magiczne i niewyjaśnione.
- Na czym polega zastosowana w Podwójnym życiu Weroniki estetyzacja i jaką funkcję odgrywa w ukazanej w filmie historii?
- Z czego wynikają różnice w odbiorze filmu przez polską i francuską publiczność?
- Czego symbolem jest owa dwoistość, którą odczuwają i której poszukują bohaterki?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dianą Dąbrowską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Podwójne życie Weroniki? Chcemy poznać Waszą opinię!
Diana Dąbrowska
urodzona na południu Włoch, filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka imprez filmowych i przeglądów, dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku (od 2019 roku). Jej teksty i felietony ukazują się m.in. na Filmwebie, w miesięczniku „ZNAK”, „Ekranach” i miesięczniku „KINO”. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego. Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) Kino włoskie po 1980 roku (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018). Autorka podcastu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”, w którym wystąpili m.in. Agnieszka Holland, Janusz Zaorski, Michał Oleszczyk i Mikołaj Jazdon. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie dla krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2020), nagrody publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych (2020) oraz Nagrody im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina (2018). W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. Jej największym skarbem jest Kędziorek – psi przyjaciel, pieszczoch, powszechnie znany najlepsi psi filmoznawca i bywalec wielu festiwali filmowych