W pełnym słońcu
Klub filmowy {OD-JAZD} zaprasza w podróż do malowniczej Italii, gdzie gorące promienie włoskiego słońca odsłonią przed nami najciemniejsze mroki ludzkiej duszy… Obejrzymy W pełnym słońcu [Plein Soleil] René Clémenta z jedną z największych gwiazd Francuskiej Nowej Fali – Alainem Delonem w roli głównej.
Młody oszust Tom Ripley na zlecenie zamożnego biznesmena jedzie do Włoch, by sprowadzić stamtąd jego marnotrawnego syna Philippe'a, który prowadzi życie utracjusza, trwoniąc ojcowski majątek. Jednak czas spędzony z Philippem oraz jego dziewczyną Marge sprawia, że zamiast realizować swą pierwotną misję Tom daje się porwać mrocznym pokusom…
W pełnym słońcu czyli zrealizowana w 1960 roku ekranizacja powieści Patricii Highsmith zapoczątkowała szereg kolejnych ekranizacji losów sprytnego oszusta, z których najgłośniejszy okazał się Utalentowany Pan Ripley (reż. Anthony Minghella, 1999), a obecnie dużą popularnością cieszy się nowy, wyprodukowany przez Netflixa serial Ripley (reż. Steven Zaillian, 2024). Oglądając losy współczesnych Ripleyów warto jednak wrócić do wersji, od której wszystko się zaczęło. Mistrzowska reżyseria jednego z najważniejszych autorów francuskiego kina oraz jedna z najsłynniejszych ról Alaina Delona w pełnym intrygujących niejednoznaczności i niedopowiedzeń thrillerze sprawiają, że legenda Toma Ripleya pozostaje wciąż żywa.
- Jakie motywacje kierują działaniami Toma Ripleya?
- Czym różnią się powstałe dotychczas ekranizacje powieści Patricii Highsmith?
- Czy film Clémenta można odczytywać jako krytykę społeczną?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dominiką Laszczyk-Hołyńską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest W pełnym słońcu? Chcemy poznać Waszą opinię!
Dominika Laszczyk-Hołyńska
Krytyczka filmowa, absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ciências da Comunicação na Universidade Autónoma w Lizbonie, uczestniczka festiwali filmowych (marzy, by na kolejny festiwal w Cannes dotrzeć autostopem), współpracowała z kinem Żeglarz i kinem Kijów, festiwalami SplatFilm Fest, Millenium Docs Against Gravity i Timeless Film Festival, publikawala na łamach portalu KMAG, Stowarzyszenia Filmowego Filmeter. Członkini jury studenckiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego i Loży Krytyków Festiwalu Kamera Akcja. Specjalizuje się w kinematografii australijskiej. Zna na pamięć filmy Toma Forda, a uwielbienie dla kina łączy z pasją do podróży, nieustannie powracając na pasma filmowych autostrad amerykańskiej kontestacji.